torsdag den 31. januar 2013

Pomeransmarmelade.

I går halverede jeg ca. 2 kg pomeranser, skar dem i skiver og pillede omhyggeligt (næsten) alle kernerne ud. Kernerne blev lagt i en skål med vand. I gryden kom også 3 økologiske appelsiner og en økologisk citron der blev behandlet på samme måde. Pomeranser plejer at være usprøjtede, da det ofte er skallen man bruger. Det er vigtigt at bruge økologiske eller i det mindste usprøjtede citrusfrugter til marmeladen, da skallerne ryger med i gryden.
Jeg kogte citrusfrugterne med 1½ liter vand i en times tid i går aftes.
 I dag blev der tilsat 3 kg sukker til de godt 3 kg frugtmasse. Det var en blanding af almindeligt hvidt sukker og lyst rørsukker. Derefter siede jeg vandet fra kernerne ned i frugtmassen, og så fik det lov til at stå og småkoge et par timer.Jeg lavede en geleprøve, men syntes ikke at marmeladen var stiv nok, så jeg tilsatte 2 breve citronsyre. Geleprøven er ret simpel. Man hælder en skefuld marmeladevæske på en underkop og stiller den i køleskabet i 5 minutter. Når man tager underkoppen ud skulle marmeladen på den gerne være stiv. Efter min første geleprøve tilsatte jeg de 2 breve citronsyre, da pektinen fra kernerne ikke var helt nok til at stivne marmeladen.
Glassene skyllede jeg i atamon, og så blev det til 8 glas smuk gylden bittersød marmelade og en lille skål til at smage fra i dag.

1 kommentar:

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.