lørdag den 7. februar 2015

Der er sket så mange forandringer...

Der har været rigtig mange forandringer i vores liv her det sidste års tid, og det er nok en af grundene til at der har været temmelig stille her på bloggen. 
Jeg er begyndt at studere igen. Jeg begyndte at læse til socialrådgiver på UCL her i sommers, og det er dælme hårdt for sådan en gammel madamme som mig at komme igang med den slags igen. Samtidig har jeg et dejligt vikararbejde som jeg er rigtig glad for, så det der med overskudstid det er der ikke længere så meget af. Derudover er vi blevet bedsteforældre igen, så Amelia og lille Storm tager også en pæn part af vores tid. Men det vil vi nu ikke undvære.

Som I kan se, så er stuen også kommet til at se anderledes ud. Sømanden i mit liv er blevet opereret i ryggen. Noget med at få sat plader og skruer ind for at holde sammen på det hele. Operationerne er gået godt, men han er ikke i topform. Nærmest slet ikke i stand til særligt meget, og han har brug for at ligge ned rigtig meget af tiden. Det viste sig så at vores sofaarrangement ikke kunne huse en stor mand på langs, to teenagere og fruen herself, så vi måtte en tur i IKEA og få indkøbt en hjørnesofa og en lænestol. Og det blev samlet helt uden sømandens hjælp, selv om han brokkede sig fælt. Til gengæld havde jeg indskrevet min søde svigersøn som teknisk assistent og trailermester.

Spise skal vi jo stadigvæk, så her er lidt af de seneste kreationer. Jeg har i tidernes morgen boet i Kiev i Ukraine, og dengang blev jeg nærmest lagt i lage i borsch, og det er jeg vist aldrig rigtig kommet mig over. Jeg elsker den kraftige rødbedesuppe med en god klat fed creme fraiche oveni. Jeg bruger en opskrift der grundlæggende minder om brødrene Prices opskrift. Det er noget af det lækreste man kan få serveret på sådan en råkold vinterdag. Kraftige grøntsager og smørmørt oksekød med en nuance af kommen og eddike der gør suppen let syrlig uden at være sur. Og smuk er den jo også. What´s not to like? 

 Hønsene er begyndt at sprøjte æg ud igen efter vinterpausen, og vi har også fået det første hold kyllinger ruget ud. Nogle af æggene duer dog ikke til at putte i rugemaskinen. Dem med dobbeltblomme går nemlig næsten altid til hvis man prøver at ruge dem ud. Men på en rugbrødsmad kan man da næsten ikke få noget flottere. Det er tit de unge høns der skal begynde at lægge deres første æg der har lidt svært ved at få styr på størrelserne, så i starten af æglægningssæsonen får man altid en del både meget store eller bittesmå æg. Det gør det hele lidt sjovere når man skal ud og samle dagens æggehøst ind.
 Da jeg var i bazaren i går havde de gedekød. Det er ikke noget man får så tit, så jeg slog straks til, for det er meget meget lækkert. Jeg købte en hel bov hos slagteren, og bagefter gik jeg ned til grønthandleren (Mango frugt og grønt) for at blive inspireret til noget lækkert tilbehør. Det endte med hele friske hvidløg, minigræskar og fennikel. Lammet blev smurt ind i en blanding af hvidløg, timian, salt peber og olivenolie, og grøntsagerne blev vendt i chili, hvidløg, salt og olivenolie. Det hele blev stillet ind i en 130 grader varm ovn i 4 timer med en lille smule vand og hvidvin i bunden af bradepanden.
Det smagte himmelsk. Man kunne smutte hvidløgene og grøntsagerne var møre og smagfyldte og kødet mørt og lækkert. Det grønne drys på toppen er fennikelblade som jeg havde skåret af fennikelknoldene inden de kom ind i ovnen. Vi spiste bare lidt brød til at suge den dejlige kraftsky op med. Nemt, enkelt og lækker weekendmad.

3 kommentarer:

  1. Ja der er sket rigtig meget det sidste års tid og jeg glæder mig rigtigt meget til at komme på den høje kant igen.
    Rigtigt mange forbedringer, reparationer, opgraderinger, vedligeholdelser og ikke mindst installationer er jeg langt bagefter med, og kommer ikke efter før om minimum ½ års tid.
    Jeg er i den grad kommet i TTT alderen (Ting Tager Tid)
    Men heldigvis sørger fruen for at jeg ikke taber i vægt, nu hvor jeg skal koncentrere mig om at gro sammen i stedet for at husere på matriklen med værktøj.

    SvarSlet
  2. Skønt indlæg ❤️ håber der kommer mere snart igen 😘

    SvarSlet
  3. Det er dejligt at følge med - god weekend

    SvarSlet

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.