onsdag den 20. februar 2013

Brunch med æg.

Det er vinterferie, hønsene trodser snevejret og er godt i gang med at lægge æg, vi står sent op og gør os klar til dagens blanding af pligter og hygge. Man kan vist ikke kalde det morgenmad, når begge ungerne først står op når klokken nærmer sig mere midt på dagen end morgenstund. Jeg kan nu sagtens holde mig selv kørende på kaffe ind til de står op. I dag er den ældste af de langhårede drenge blevet kommanderet til at muge ud i hønsehusene. For at han kan klare dagens strabadser, har jeg lavet lækker brunch til os. 

Lækkert hjemmebagt brød, stegte tomater, en pakke små brunchpølser og røræg af 10 landhønseæg. Det er rigeligt til os alle 3. 
Vi nyder igen at have masser af æg, nyder smagen af dem, synet af de dejlige orangegule blommer, og ikke mindst tanken om at vores høns har et lykkeligt liv med masser af plads, en overskuelig flokstruktur og tid til at sandbade og løbe rundt på ubegrænset plads. Hanerne kan gale af månen, solen og hinanden og hønerne kan klukke veltilfreds over et varieret fodertilbud, måske fange en mus (insekter er der ikke mange af på den her tid af året) og gokke sejrsstolt hver gang de har lagt et æg. Måske vil nogen af dem ruge kyllinger ud til foråret, men lige nu samler jeg alle æggene ind, for det er for koldt, og måske har æggene fået en smule frost, og så bliver der alligevel ingen kyllinger ud af anstrengelserne.

Hvilket liv har de høns der lægger dine morgenæg haft? For det er nemlig ulovligt at købe mine æg. Jeg må ikke engang forære dig en bakke æg. Når de forlader min matrikel bliver de nemlig lige pludselig dødsensfarlige tikkende salmonella-bomber. Jeg passer nøje på ikke at komme til at gå uden for min egen grund med et indsamlet æg i lommen. For så længe de bliver herhjemme, så fejler de ikke noget. Så kan de endda bruges rå til citronfromage, mayonaisse, is og en blomme kan komme på en tartarmad. Og tænk! Ikke en eneste gang har nogen her i husstanden fejlet noget som helst der kan komme fra vores egne æg. Jeg håber sådan regeringen kommer til fornuft og får lavet en lov der gør det muligt for dig at smage mine æg. Eller æg fra andre små hobbyhønsehold. De er nemlig helt fantastiske. Men så længe loven er som den er, så vil min familie og jeg spise så mange æg, at vi er ved at revne. Vi vil fodre katte, hunde og høns med kogte æg, fodre nyklækkede kyllinger med finthakket æg, lave sære forsøg på æggeretter, der måske er gode og som vi så spiser med velbehag, måske knap så heldige, og så ryger de ud i dyrenes foderskål uden dårlig samvittighed. Vi vil frådse helt uhæmmet i æg det meste af året. Jeg ville så gerne dele min overflod med dig, men jeg må ikke....

2 kommentarer:

  1. Hej Henriette

    Tak for din besked på fjerkræ.dk !

    Jeg går ud fra du har æg jeg gerne må købe, ellers ville du jo ikke skrive :D

    Jeg spiser mellem 3-4 æg hver dag og det kan godt blive alt alt alt for dyrt når jeg skal købe dem hos min lokale supermarked. Jeg prøvede derfor andre alternativer og fandt frem til fjerkræ.dk

    Jeg ser frem til at høre fra dig.

    Du kan skrive til denne mail: michaelnugen@hotmail.com

    Hilsen

    Michael

    SvarSlet
  2. Hvis du nu skulle ryge ind, så skal jeg hver dag sende dig en mail med en vedhæftet FIL!!!

    SvarSlet

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.