fredag den 15. februar 2013

Hønsebryst med butterdejslåg

I England har man et begreb der hedder "comfort-food". Altså mad man får det godt af. Ikke nødvendigvis sundt, men noget man nyder rigtig meget. Jeg er lidt inspireret af engelske pie´er i denne opskrift. Og det er helt sikkert comfort-food. Yngstesønnen var så begejstret at han næsten spiste sig en mavepine til i min hønse-pie.
 Jeg fandt nogle hønsebryster i fryseren. (Gamle høner behøver man ikke altid koge suppe på.) De blev skåret i tern og hurtigt svitset af i en gryde. Så ristede jeg lidt løg, hvidløg, cocktailpølser og champignoner i gryden. På med lidt fløde og en lille skefuld herbamare økologisk urtebouillon. (Hvis man har brug for en gang hurtigsmag, så er herbamare perfekt. Smager godt, og ikke for salt, som de fleste terninger ellers er.) Så fik det hele lige lov at koge op, og så smed jeg en lille pose frost-ærter ned i gryden.Der blev smagt godt til med lidt salt og masser af peber, og derefter blev det hele hældt op i et ovnfast fad og dækket med færdigkøbt butterdej der lige var rullet sammen. Ind i ovnen en halv times tid, og så var der superlækker aftensmad. Vi fik en hurtig tomatsalat til, og det var dejlig friskt.

Da jeg ikke brugte al butterdejen fra pakken, så var det jo dejlig nemt at trylle en lille portion "fastelavnsboller" frem. Jeg skar hver plade i to, lagde en klat marcipan og nougat på hver firkant, og foldede kanterne sammen og formede dem til så pæne kugler jeg kunne og lagde dem med sammenføjningen nederst. Ind i ovnen til de var pænt lysebrune, og så blev de pyntet af med lidt glasur. Sådan kan man også bruge nogle af julens rester. Det er måske ikke verdens sejeste kager, men nemt og hurtigt. Og de smagte fint. Nogle gange skal det også bare være nemt. Og man scorer da point for kreativ brug af rester. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.