tirsdag den 28. januar 2014

Januar. Kort fortalt.

Hjemmebagte pita-brød er bare så meget bedre end de færdigkøbte. Men hvis jeg skal være helt ærlig, så køber jeg da ofte de færdige, når det bare skal gå stærkt. Men glæden over de hjemmegjorte er des meget større, når jeg får taget mig sammen til at bage dem. Og det er så sjovt at se hvordan de hæver op. 
 Fyldet bestod af kronhjorte-deller. Godt krydrede med hvidløg, spidskommen, koriander, chili og andet godt fra shawarma-land. Og en dejlig kølende cremefraiche-dressing til.
 Den perfekte fingermad til at indtage foran tosse-kassen.
 Jeg fandt også svinekæber. Der findes næsten ikke mere lækkert stykke kød. De blev braisseret i mørk øl og serveret med en kartoffel-rodfrugtmos. Det var hjemkomstmiddagen da Sømanden i mit liv vendte tilbage fra Brasiliens varme til januars fugt og kulde.
 Og hønsene sprøjter æg ud. Så de skal bruges til noget godt og lækkert. Florida Key Lime Pie er ikke for de kalorieforskrækkede, men iiiiih hvor det smager godt.
 Nogle af de mange æg er også kommet i rugemaskinen. Jeg skulle jo liiige tjekke om hanerne gør deres arbejde. Og det gør de da. En lille flok gule New Hampshire-kyllinger og en enkelt mørk barnevelder er det blevet til. Så kan blæsten ruske og frosten bide i kinderne alt det den vil. Indendørs er det blevet forår.
 En dag gamle, og New Hampshire-kyllingerne er allerede begyndt at sætte vingefjer.
 Sådan noget har barneveldere ikke så travlt med. De vil hellere hygge og putte. Fjer kan man altid sætte når man bliver stor.

1 kommentar:

  1. Jeg bliver altid lige benovet over at se kyllingerne komme ud af ægget.
    Igen var der en der ikke overlevede strabadserne med at prikke hul så den kunne komme ud.
    Det er lidt synd at den var så tæt på et haveliv og så gave op så tæt på, men der er altid en eller flere der ikke bryder rigtigt igennem.
    Dem der er kommet er til gengæld i den grad på, hold nu op en pippen der er fra dem.

    SvarSlet

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.