torsdag den 6. februar 2014

Hjemmerøget gås.

Jeg havde besluttet at prøve at røge en gås. Jeg havde jo 3 tilbage i fryseren efter julens smovseri. Jeg havde læst mig frem til at det helst skulle være en lidt mager gås, hvis den skulle røges, så jeg fandt den mindste gås frem og lagde den i saltlage i 4 dage. Derefter blev den vandet ud et par timer og tørret i et par dage. Så blev kræet koldrøget i 5x10 timer. 
 Da det var en lille gås, og jeg havde inviteret fødselsdagsgæster til prøvesmagning, havde jeg fyldt gåsen med en gang svinefars. Derefter blev gåsen stegt ved 160 grader varmluft i 3½ time. Sådan endte fadet med det parterede dyr med at se ud.
 Gåsen blev serveret med et par fade blandede rodfrugter. Hvor er det flot og farverigt når man laver sådan nogle fade. Der blev drysset groft salt, frisk timian og rosmarin og nogle gode sjatter olivenolie på grøntsagerne, og så kom de ind i ovnen oven over gåsen. Gåsen fik nemlig hurtigt en temmelig mørk farve, da den jo allerede havde taget kulør under røgningen. Så den behøvede kun varme og ikke bruning.
 Grøntsagerne fik nok 2½ time i ovnen, og blev lækkert karameliserede og smagte fantastisk.
Så er der serveret. Rodfrugter, røget gås, fars fra gåsemavsen og en cremefraiche-hvidløgsdressing til at dyppe grøntsagerne i .
Nøj hvor det smagte godt. Jeg kan godt anbefale at man kaster sig ud i at eksperimentere med at røge gæs. Det er anderledes end en traditionel julemiddag med gås, men lige så lækkert.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.