torsdag den 18. oktober 2012

Om at skrælle æbler og lave æblegrød.

  Jeg var på besøg hos nogle gode venner i weekenden. Da mine egne æbletræer endnu lader en del tilbage at ønske med hensyn til størrelse og udbytte, så benyttede jeg lejligheden til at få fat i nogle gode æbler hos deres nabo. Han har et kæmpestort Belle de Boskoop-træ, og han kan slet ikke nå at spise sig igennem den overdådige høst, så han deler gavmildt ud til alle.
 Her er der sat frem til det store æbleorgie. Der skal koges æblemos til vinterens æblekager og kompot. En anelse vand i bunden af gryden sikrer imod fastbrændt mos.
 Den nemmeste måde at skrælle æbler på er at skære top og bund af med en skarp kniv.
Så kan man bare skrælle hurtigt rundt fra top til bund. Glem alt om at skrælle så lange strimler som muligt. Det tager alt for lang tid. Og med så mange æbler gider man jo ikke stå og skrælle hele dagen.
 Bagefter skal æblerne kvartes, og kernehusene skæres ud og bådene deles endnu en gang. Som man kan se bruger jeg en stor kniv til at fjerne top og bund og kvarte æblerne. Den lille bruger jeg til at fjerne kernehuse og dele bådene med.
Da gryden blev sat på blusset, var den toppet op med æbler. Jeg kom en smule sukker i, så det ikke blev pivsurt, men der var faktisk ikke brug for mere end ca. 1½ dl sukker til en hel grydefuld æbler. Æblerne fylder kun ca. det halve når de er kogt til mos. Jeg kommer altid en stang flækket vanilje ned i gryden. Det giver så dejlig smag, og jeg kan meget bedre lide at bruge vaniljestænger end det mærkelige vaniljesukker man kan købe. Jeg laver selv vaniljesukker af tiloversblevne stænger, så det har jeg i nødstilfælde. Efter afkøling blev mosen fordelt i fryseposer, så det bliver nemt at tage frem til en dejlig kage eller kompot til vinter.
Ja, jeg ved det godt. Jeg samler uhjælpeligt meget forråd. Der må være nogle skjulte egern-gener i familien.

1 kommentar:

  1. Dejlig læsning :) kan ikke selv komme i sving igen, må håbe der bliver noget jeg synes er noget ved at skrive om igen, så der kan ske lidt

    SvarSlet

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.