onsdag den 17. oktober 2012

Rødbedemuffins og hjemmelavede lammepølser.

 Den anden dag havde vi fået en dejlig salat med kogte rødbeder. Men hvad stiller man lige op med de overskydende rødbeder? Jeg overvejede længe, mens jeg gik en tur rundt i haven. Så faldt mit øje på efterårshindbærrene.  AutumnBliss, hedder de. Masser af bær hang og var plukkemodne uden for hønsenes hoppeafstand, så jeg plukkede en lille skålfuld, og derefter var løsningen på mit rødebedeproblem jo enkel. Jeg lavede en portion grunddej til muffins. Den ene halvdel tilsatte jeg vanilje, citronsaft og hindbærrene, og i den anden halvdel kom der revne kogte rødbeder og en plade hakket mørk chokolade. Begge dele smagte pragtfuldt, og sikke en fantastisk farve rødbedemuffinsene fik.
 Sidste år fik jeg et pølsehorn til min kitchen aid. Jeg har haft planer om en pølseproduktion længe. Mest fordi jeg er barnlig nok til at synes at det er sjovt at sige at "jeg har lavet pølser". Jeg købte en gang hakket lam i bazaren, og blandede det med hakket bacon og spæk. Begge dele i den røgede version, for at få lidt røgsmag i pølserne.
 Jeg lavede to forskellige slags lammefars. I den til venstre er der rødvin, løg, hvidløg, fennikelfrø, timian og rosmarin, og i den til højre er der rødvin, løg, hvidløg, rosenpaprika, mild paprika, røget paprika, sandeltræspulver og flere forskellige slags chili.
 Min søde svigersøn assisterede med pølseproduktionen. Det tager lang tid, men var ikke så svært. Vi skulle bare lige finde ud af ikke at stoppe pølsere for hårdt.
 Efter et par timer i køkkenet var det blevet til dette fad lækre lammepølser. De øverste er dem med paprika m.m. men man kan godt ane de andre neden under. Vi stegte nogle stykker til aftensmaden, og de smagte skønt, men kunne måske godt have brugt lidt mere fedt. Men det kan jo rettes til næste gang. Nu ligger der 5 poser med dejlige pølser i fryseren og vi kan glæde os til nem aftensmad nogle gange i vinterens løb.
Og så lige en lille gættekonkurrence... Find katten.

1 kommentar:

  1. oj ser lækkert ud.Da jeg var barn lavede vi spegepølse af lam,der kom vist lidt bacon i også.Derefter blev de sendt til en mand der havde rygeovn.De voksne var helt vilde med dem,jeg kunne ikke fordrage dem. :-)

    SvarSlet

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.