lørdag den 17. november 2012

Fiskefilet med hjemmebagt rugbrød

Ja, nogen gange laver jeg også nem aftensmad. Jeg er ikke så frelst at alt skal være supersmart og avanceret. Vi er trods alt en børnefamilie, så nogen gange skal det også bare gå stærkt og være nemt.
I æggesæsonen er en rugbrødsmad med spejlæg altid noget der kan redde en travl dag. Men lige for tiden er det småt med æg, da hønsene lige har fældet. Så er det heldigt når man har forbindelserne i orden. En af mine bekendte er blevet bidt af at snorkle og fiske med harpun, så jeg fik en stor pose fiskefileter forærende. 
Fileterne blev vendt i minimælk og bagefter i groft speltmel med salt og peber. De blev stegt i en blanding af smør og rapsolie. De skulle kun have ganske kort tid på panden før de var fine. Overstegt fisk er kedeligt, så det skal man passe på med. 
For nogle dage siden bagte jeg rugbrød. Jeg har altid surdej i køleskabet, og manden i huset havde jo været på indkøb i det økologiske Mekka i Svendborg, så han havde hjembragt både svedjerug og maltmel. Det skulle jo afprøves. Det blev et skønt rugbrød med masser af kerner og god syrlig smag.
Dejlig nem aftensmad i dag. Hjemmebagt rugbrød med friskstegte fiskefileter og lidt remoulade og et skvæt citronsaft. Det smagte skønt, og så er der begrænset med opvask efter sådan en aftensmad. Det er også et positivt element som jeg værdsætter højt. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.