torsdag den 29. november 2012

Hjemmelavet julemedister og lidt blomsterglæde.

Efter succesen med lammepølserne planlagde jeg straks at så skulle jeg altså også lave min egen julemedister. Jeg fandt et par nakkekamme på tilbud, og så gik jeg i gang fra morgenstunden. Først kogte jeg lidt suppe på forhåndenværende urter og noget bouillon fra flaske. Så gik jeg i gang med at skære og hakke kødet.
 Så rodede jeg rundt i krydderiskuffen og fandt noget allehånde, enebær, peberkorn, tørret ingefær, stjerneanis, korianderfrø og muskatnød. Ned i krydderikværnen med lidt af hvert. Det blev rørt i farsen sammen med suppen og lidt salt. Og så var det ellers bare at stoppe pølsefars i de indkøbte tarme. Vi skulle selvfølgelig prøvesmage pølsen til aftensmad. Den var rigtig god. Perfekt krydret, men man kunne godt smage at der ikke var tilsat noget fedt. Den er mager, men rigtig god. Det tager lang tid at lave sådan en gang medister, men hvor smager det bare meget bedre end købemedister!
 Midt på eftermiddagen trængte jeg til en pause fra pølse-produktionen, så jeg kørte over til Blomsterkomponisten. Den lokale blomsterbutik ligger i Nr. Lyndelse, hvor Carl Nielsen kommer fra. Deraf navnet. Jeg skulle egentlig bare bruge et par pæne urtepotter, og jeg fandt et par flotte turkise potter. Det er godt at få lidt farve ind i huset, nu det hele er gråt, vådt og trist udenfor.
                                      
 Meeeen da jeg så denne her orkide var fristelsen for stor. Den måtte da bare med hjem. Aldrig har jeg set så mørk en orkide.
 Her er den helt tæt på. Sikke en farve.
Hvis man giver den en ordentlig gang blitz, så kan man se at den egentlig er rødlilla, men når man ser den fremstår den næsten sort-lilla.

3 kommentarer:

  1. er der noget der er gået min næse forbi,kan ikke finde noget om lammepølserne :-)Todda

    SvarSlet
  2. Hej Todda
    Opslaget med lammepølserne er står under oktober. Det hedder "Rødbedemuffins og lammepølser".

    SvarSlet
  3. Min kokkeven var lige forbi og gav mig tricket til saftig, men ikke fed medister. Man skal lave en bechamelsovs og hælde i farsen. Det skal jeg helt klart prøve næste gang.

    SvarSlet

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.