tirsdag den 16. juli 2013

Rosensaft og rosengelé.

Duftende dejlige roser er ikke kun til pynt. De kan også spises. Her til morgen plukkede jeg en stor portion rosenblade.
 De kom i den store gryde med 5 liter vand og et brev citronsyre og kogt i et kvarters tid. Hele huset dufter af roser nu.
 Jeg tilsatte også skallen af 3 økologiske citroner.
 Saften blev gemt. Den skal i til sidst.
 Efter opkoget blev rosenbladene siet fra. En liter saft blev taget fra til gelé. Resten blev kogt op med 2 kg sukker og saften fra de 3 citroner. Derefter blev det hældt på atamonskyllede flasker.
 Saften til gele kølede lidt af. Så blandede jeg et brev gul melatin med et par skefulde sukker og hældt i og kogte saften op. Så tilsatte jeg ca. 750 gram sukker og kogte op igen. Saften fik lov til at koge et kvarters tid og blev skummet godt og til sidst tilsatte jeg saft fra endnu en citron.
Til sidst blev geleen hældt på 6 små glas.
Så er der sommerfrisk og rosenduftende saft og gele til vinterens kolde dage. Nemt, hurtigt og utroligt lækkert. Men husk at bruge duftende roser og usprøjtede citroner. Jeg bruger gammeldags og engelske roser til geleen og altid økologiske citroner. Jeg køber i det hele taget altid økologiske citroner, for jeg bruger næsten altid skallen, og jeg gider altså ikke sprøjtemidler i min mad. Især ikke når man tager sig tid til at lave sin egen saft og syltetøj af havens usprøjtede roser, frugter og bær.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.