søndag den 28. juli 2013

Tapas på terrassen, krondyr på grillen og gæssene gør sig til.

De lune dage og stadig lange aftener giver lyst til let og lækker hyggemad. Noget man kan sidde længe over og småsludre. I går kom datteren, svigersønnen og barnebarnet på besøg. Jeg benyttede lejligheden til at forberede en lækker gang tapas, som kunne nydes på terrassen. 
Grillede skiver flutes, hjemmerøget svinemørbrad, hjemmelavet friskost, pesto og tapenade, en cantaloupemelon i tern, og lidt af svigersønnens hjembragte lækkerier. Spansk pølse og sardiner. Dertil rosévin, øl, saft og vand ad libitum. 
Drivhuset bugner af basilikum. Den elsker den varme sommer vi har haft i år. Både pestoen og tapenaden er lavet i morter, så derfor er de lidt grove, men hvis man hellere vil have dem helt fine, kan man jo bare komme det hele i en blender. Kom ikke og sig at mormor-armene holder sommerferie. Der blev banket igennem for at lave de to slags smørelse. Jeg vil gerne slå et slag for stenmortere. De andre duer bare ikke. Jeg er en gang kommet til at smadre en porcelænsmorter, så jeg holder mig til dem af sten. De kan holde til alt.
 Amelia er en kød-pige. Mormors hjemmerøgede mørbrad var et stort hit, og den spanske spegepølse blev også indtaget med velbehag.
 Det blev sent, og vi måtte gå indenfor og tilberede grønsagerne. For endelig kom den længe ventede og tiltrængte regn. Portobellosvampe, nye løg og peberfrugter blev stegt i andefedt, og fik et mildt dryp dressing af olivenolie, citronsaft, hvidløg og salt. Aldrig har den ældste af de langhårede spist så mange grønsager (frivilligt) på en gang. Så ved jeg da hvad jeg skal gøre for at få ham til at spise grønt. 
Krondyrstegen var både stor og lækker. Den havde bare fået et drys salt inden den kom på grillen. Den blev helt perfekt. Man skal sådan passe på  med krondyrsteg. Hvis den får for meget, bliver det nemt tørt og kedeligt, for det er så magert kød. Peberfrugterne og løgene var stadig sprøde og lækre, svampene smækre og kødet så mørt at det kunne tygges med øjenvipperne. Sikke vi smovsede.
 Jeg har fortalt gæssene at gås på webergrill smager aldeles fantastisk, men jeg er ikke sikker på om de tror på mig...
 Til gengæld har de ikke meget til overs for de dumme gæs inde i spejlet. De kan få nogle hak, kan de. Det er godt nok underholdende at have gæs i haven. De sørger for både klovnerier og hyggelige samtaler både om og med dem. Det er altså et fjollet dyr. Stort og kluntet, men samtidig utroligt charmerende. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.