tirsdag den 17. september 2013

September-æbler.

Vi har allesammen vores kæpheste, og et af mine er som bekendt æg, men et andet er æbler. (Måske kan jeg bare godt lide ord der starter med æ?) Jeg synes det er vanvittigt, tåbeligt og uholdbart, at man ikke kan købe danske æbler i butikkerne næsten hele året. Fra august til maj-juni burde det være muligt at købe gode danske usprøjtede æbler. Vi har sorter der modner i hele den sæson. Men desværre vil folk hellere købe kedeligt smagende lyserøde æbler fra New Zealand eller Brasilien... Jeg fatter det ikke. 
Nu bor jeg heldigvis på landet, og har mulighed for selv at gøre noget ved problemet. Jeg har plantet æbletræer i massevis. Og jeg har plantet træer på enten vildstamme eller M26 eller MM 106. Det vil sige træer der bliver store. Så engang må jeg til at bruge stige, og allerede i år kommer jeg til at bruge min frugtplukker. Men så holder træerne helt sikkert også min levetid ud, og jeg synes at et stort gammelt æbletræ er noget af det smukkeste man kan have i sin have. 
Her er nogle af de æbler vi spiser lige nu:
 Guldborg-æblet. Smukt, sødt og sprødt. Et rigtig dejligt spiseæble.
 Ugerløseæblet. Helt lyst gul-grønt. Lige nu er det helt på toppen og smager skønt. Men det bliver melet og kedeligt når det bliver rigtig gult og modent.
 Rød Gråsten. Danmarks nationalæble! Måske det bedste æble at plukke og spise frisk fra træet, men også et fremragende madæble. En af de få sorter, hvor jeg har 2 træer.

Dagens høst. Plukket i regnvejr. Sådanne æbler har meget mere smag, saft og kraft end et købeæble. Nøjagtig ligesom æg og kyllinger.
Andre gode æbler i september er Rød Ananas og Discovery. Rød Ananas har jeg, men jeg måtte plante et nyt træ, da det gamle døde, og det nye er ikke begyndt at bære endnu. Discovery har jeg haft, men det fik kræft på stammen, så det blev fældet og brændt. 
Min liste over æbletræer i haven ser ud som følger: Rød Ananas, Guldborg, Ugerløse æble, Rød Gråsten, Aroma, Rød høst Calvil, Signe Tillisch, Kronprins Frederiks Taffelæble, Flaskeæble, Filippa, Belle de Boskoop (rød), Høve Reinette, Bodil Neergaard, Berner Rosenæble, Dronning Louise, Ananas Reinette,  og et æble der er opkaldt efter min mormor og derfor hedder Kirstine. Listen dækker æbler der modner fra september til engang i maj og er listet nogenlunde i rækkefølge efter hvornår de er modne og spiseklare. Kirstine er modent i september-oktober.  I sommermånederne kan jeg godt finde andre frugter og bær at spise.

3 kommentarer:

  1. Lækre lækre æbler og du har helt ret..... Danske æbler er BEDST!!!

    SvarSlet
  2. Gode gamle danske æblesorter. Den lækreste æblegrød og -kage af Belle de Boskoop og en god vanillestang. Jeg har også et Bodil Neergaard, og hende elsker jeg. Hun har ikke skal, men den tyndeste, sprødeste lyseste hud og er saftig og skør. Til mit barnebarns store sorg, må jeg ikke tage bare ét med over til ham i USA; dem er han helt vild med. For ham er mormors have nummer et.
    Elsebeth

    SvarSlet
  3. Min barndoms yndlingsæbler var (og de står stadig i høj kurs) Filippa og Rød Ananas. Men det er en fantastisk verden at gå på oplevelse i. Altså alle de skønne forskellige æbler. Dem man kan købe er meget kedelige og alt for ensartede. Det er som om den eneste smag producenterne går efter er sødt med mere sødt. Men jeg foretrækker faktisk et mere syrligt og nuanceret æble.

    SvarSlet

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.