lørdag den 8. december 2012

Blæksprutte i kokos-karrysovs efter en laaaang dag.

Tænk sig, jeg er blevet så gammel at jeg var så træt i går aftes at jeg gik i seng kl. 21.30. På en fredag.... Det resulterede så i at jeg vågnede kl. 4.30 i morges. Efter en halv times roteren rundt i sengen besluttede jeg mig for at jeg lige så godt kunne stå op og få noget ud af dagen. 
 Inden kl. 9 havde jeg fået kørt både honningkagedejen, og dej til både vaniljekranse og brunkager på den trofaste kitche-aid. Jeg havde nok også drukket en hel spandfuld kaffe. Uden for køkkenvinduet kunne jeg nyde synet af naturens julepynt. Huset har pyntet sig med længere og længere istapper de sidste par dage. 
 Senere på formiddagen havde den yngste af de langhårede drenge og jeg en aftale med storesøster, svoger og den lille niece inde på H.C. Andersen julemarkedet i Odense. Det er efterhånden en fast tradition at vi mødes derinde. De har så fine boder og spejltelt.
 Man kan også få en køretur i de fine hestevogne. Vi nøjedes nu med at drikke gløgg, varm kakao og smagsprøver på dejlig rom. Den langhårede knægt nåede op på 3 kopper varm kakao. Men han er for godt vandt. De første kopper blev købt ude på torvet hos en rigtig chokoladehandler, men den sidste kop fik han inde i spejlteltet. Den var bare lavet på pulver på en maskine, så den gad han ikke drikke. Han vidste det ikke engang, men han syntes bare den smagte mærkeligt og dårligt. Han bliver dyr i drift efterhånden, men jeg kan egentlig godt forstå ham. Han gav mig nemlig lov til at smage begge slags, og sikke en forskel. Nå, men jeg har jo selv opdraget ham til at kunne lide kvalitets-fødevarer, så lidt stolt er jeg da også. 
 De handlende er udklædt i gamle kostumer, og der går også figurer fra gamle H.C´s eventyr rundt i gaderne.   
Det er sidste chance i morgen, hvis der er nogle der stadig har lyst til at opleve den hyggelige stemning.
 Efter en lang kold dag på torvet i Odense trængte jeg til noget med masser af smag i til aftensmad. Så jeg smuttede ind i en asiatisk købmandsbutik på vejen hjem. Jeg ved godt der er mange der ikke kan lide blæksprutte, men det smager godt hvis man laver det selv. 
 Blæksprutterne skæres op i den ene side, snittes i små tern på indersiden og skæres derefter i "mundrette bidder". Så skal de svitses hurtigt i en wok eller sauterepande. Så ruller ternene sig sammen til små ruller. Det ser noget så fint ud. De skal tages af gryden mens man laver sovsen. Hvis de koger for længe bliver de helt viskelæderagtigt seje og trælse. Sovsen lavede jeg af gurkemeje, galangarod, ingefær, citrongræs og hvidløg der blev svitset i panden og så hældte jeg en klat gul karry, kokosmælk, citronsaft og fishsauce i blandingen. Det fik lov til at stå og boble mens risen kogte. Da risene var næsten færdige smed jeg blæksprutterne, frisk koriander og nogle ternede peberfrugter ned i panden. De fik lige et par minutter til at få varmen før der blev serveret.
Festligt, farverigt og smagfuldt. Jeg dryppede lige lidt østerssovs på min portion efter billedet var taget. Det smager godt til blæksprutterne.
I morgen venter småkagedejene så på at blive bagt. Jeg er træt igen, men vil prøve at holde mig vågen så længe at jeg ikke ender med at vågne på så urimeligt et tidspunkt igen.

2 kommentarer:

  1. Uha det lyder hyggeligt, jeg da da godt at have været med.

    SvarSlet
  2. Du kan nå markedet endnu. Det er sidste dag i dag. Og hvor må det være smukt med sne på torvet.

    SvarSlet

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.