søndag den 23. februar 2014

Røget laks og krondyrsteg med bønnesalat, bådkartofler og vildt-champignonsovs.

Nogle af ens børns venner ender med næsten at blive børn i ens eget hus. En sådan reserve-søn har jeg. Han gik i parallel-klasse med den ældste af de langhårede i 1½ år i Odense og var også vores genbo, inden vi flyttede på Ruevej langt ude på landet. Men venskabet holdt i alle de mange år, og drengene holder stadig sammen. Og jeg nyder at få besøg af mit høje ekstrabarn, som også er noget så sjældent som køkkeninteresseret. Det er der ikke mange 18-19 årige unge mænd der er, men han elsker at lave mad og spise god mad. Da det var lang tid siden jeg havde set ham sidst, blev der kræset lidt ekstra for ham.
 Til forret fik vi købe-flutes med hjemmelavet laksesalat og købe-hummerpate. Jeg havde købt et lækkert stykke kold-røget laks. Jeg rørte en dressing sammen af lidt god mayo og øko-cremefraiche, friske hakkede krydderurter og lidt salt og hvid peber, og vendte bittesmå tern af den røgede laks cremen. Hummerpateen havde jeg købt på en tur i super-gastroen i bazaren i Odense. Der er altid så mange spændende ting i den butik. 

 Til hovedret fik vi rød krondyrsteg, bådkartofler, bønnesalat og en lækker vildt-champignonsovs.
Krondyrstegen blev snøret, krydret og brunet af på panden i en god klat smør. Derefter fik den 25 minutter i en 200 grader varm ovn, og fik lov til at hvile et kvarters tid inden den blev skåret i skiver. Kødet var rødt og holdt på saften, så det var meget lækkert. 
Kartoflerne havde fået et ordentligt drys frisk timian, rosmarin og salt og en stråle olivenolie inden de kom i ovnen i en god times tid. 
Jeg havde købt friske grønne bønner og lige blancheret dem i 5 minutter og så kom de hurtigt i iskoldt vand. Så beholder de den fine grønne farve. Imens de lå i gryden lavede jeg en dressing af olivenolie, æbleeddike, honning, dijonsennep, hvidløg, salt og peber. Bønnerne fik lov til at trække i dressingen i et par timer og blev anrettet med både af blommetomater.
Sovsen er nem at gå til, når man har lavet fond i forvejen. Først ristede jeg champignoner af i en gryde, og så snuppede jeg en kvart piske og en håndfuld "brune isterninger" fra fryseren og hældte ned til svampene. Grundsovsen blev smagt til med lidt salt, hvidløg og en lille sjat armagnac. 
Et lukullisk måltid. Der var også citron-marengstærte til dessert. Men på det tidspunkt var der ingen der orkede at tage flere billeder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.