søndag den 23. februar 2014

Vinterferie

Sømanden nåede lige at se den yngste af de langhårede optræde som peruviansk indianer/inka i årets skolekomedie, inden han smuttede til Brasiliens sol og varme med indlagt hårdt arbejde.
 Med de mørke øjne yngstebarnet har, og håret puttet væk og en sort paryk, så går det da meget godt med indianerlooket. Det var et par dejlige skolefest-dage, og jeg var så heldig at vinde en halv gris i skolelotteriet. At afhente en uge senere på det lokale slagteri. Da jeg ankom med poser og penne fandt jeg ud af at dyret allerede var parteret, så jeg pakkede grisen i bilen og kørte hjem og ordnede pakkeriet. Hold da op hvor er der meget kød på sådan en gris.
 Heldigvis fik jeg et flot stykke slag, som jeg kunne omdanne til rullepølse.
Først tørsaltede jeg slaget med groft salt, peber, allehånde m.m. i 3 dage i køleskabet. Så skyllede jeg overskydende salt af, krydrede ekstra med salt og peber inden i dyret og rullede slaget sammen. Efter et ekstra you-tube-tjek fik jeg snøret dyret godt sammen. Jeg glemmer altid lige tricket med hvordan det er man snører en steg, men vi lever jo heldigvis i en tidsalder, hvor man kan tjekke alting på nettet. Rullen blev kogt i knap to timer og så lagt i min nye rullepølsepresse. (Den havde jeg fået af gemalen på en Bilka-tur. Det er utroligt hvad man kan få til ingen penge ind imellem). Resultatet er en lækker velsmagende rullepølse. Ingen nitritsalt til mig, så den er ikke lyserød. I det hele taget er den meget lidt salt fordi den er tørsaltet. Så kan man altid putte en drys salt ovenpå, hvis man skulle få trang til det. 
 Yngstedrengen er jo svært glad for mørk chokolade, og havde fået Summerbirds monsterstore (-og dyre!) chokoladekogebog i julegave. Så de to langhårede fik i anledning af vinterferien lov til at vælge en opskrift ud og afprøve. Chokoladeroulade med chokocreme og solbærsylt. (Det skulle have været friske hindbær, men  det er jo ikke lige årstiden, og de frosne tør jeg altså ikke servere rå!)
Det blev den lækreste kage vi har fået længe, men udseendet kunne vi altså ikke få så fint og fikst som i kogebogen. Men smagen fejlede godt nok ikke noget. Så må vi arbejde lidt på det visuelle en anden gang. Hovedsagen var at drengene fik en god oplevelse i køkkenet.

1 kommentar:

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.