onsdag den 26. februar 2014

Endnu en gevinst, fastelavnsboller og hane-kødtærte.

I disse dage sidder jeg ved mit køkkenbord og nyder duften af mine dejlige vintergækker. Og strikker sokker i massevis. Jeg går næsten ikke i andet end hjemmestrikkede sokker.
 Og der er vist røget lidt held i retningen af min familie. Først vandt jeg den halve gris, og da den yngste af de langhårede og jeg var inde at handle ost i vores lokale Løgismose Mejeriudsalg i dag, fik vi at vide, at han havde vundet et kæmpestort lækkert Summerbird chokoladepåskeæg. Der er vist ingen tvivl om at den præmie kom til den rette vinder. Jeg kender ikke nogen der er så vilde med chokolade som Harald.
 Drengene er også blevet forkælet i denne uge. Jeg bagte et stort fad fastelavnsboller. Dejen er en almindelig god te-bolledej med smør og æg i, og fyldet er hjemmelavet konditorcreme. (Hønsene gør nytte for tiden). Ovenpå er der chokoladeglasur og sølvperler. Den ældste af de langhårede mente der var for meget creme i, men den yngste og jeg var godt tilfredse....
 Her den anden dag fik jeg slagtet en unghane og den gamle avlshane. Unghanen vejede 2,3 kg, og den gamle hane vejede 2,6 kg slagtet vægt. Den gamle hane var knap 3 år gammel. Det betyder, at han har serviceret damerne i 2 år, så det var tid til fornyelse i hønsegården. 
Hanen endte i suppegryden i mandags, så den dag fik vi dejlig suppe til aftensmad. I går fik vi tarteletter med asparges og hanekød. Resten af tarteletfyldet blev i dag tilsat lidt ærter og blev omsat til fyld i en madtærte. Med en frisk salat til var det en nem og hurtig aftensmad. Selv om det var en ældre hane der blev brugt til tartelet- og tærte-fyld, så var han lækkert mør efter 3 timer i suppegryden, og der er masser af suppe i fryseren. Og en lækker unghanesteg til en anden god gang. Det er en fornøjelse at have høns. Især de racer der både lægger godt med æg og samtidig giver en god stor steg til gryden. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.