tirsdag den 8. oktober 2013

Røgede andebryster, røget nakkesteg og nysgerrige høns.

Her den anden dag fandt jeg berberiandebryster aka andepatter på tilbud til 20 kroner stykket. Så måtte jeg i gang med at iværksætte den plan jeg allerede har puslet med et stykke tid. Røgede andebryster... Det lyder da lækkert, ikke? Jeg havde faktisk på det tidspunkt allerede lagt 3 nakkestege i saltlage til senere røgning, så 5 af de billige andepatter røg ned i den samme lage. Den bestod af ca 190 gram salt pr liter vand, et par skefulde sukker, stjerneanis, enebær, allehånde og nelliker. Lidt julet, men det var også planen.
 Andebrysterne fik lov til at ligge i lagen i ca et døgn. Derefter blev de skyllet og fik lov til at tørre i et døgns tid. Så blev de varmrøget i borniak´en ved 75 grader og så var det ellers bare at vente. Jeg har fundet opskrifter hvor andebrysterne kun skulle røge i en halv til en hel time. Den holdt altså ikke på Ruevej. 3 timer fik de, før jeg var tilfreds. Men nu ved jeg også at udenlands fjerkræ såsom andebryster tit indeholder salmonella og campylobacter, så jeg tog ingen chancer mht. varme. Faktisk skruede jeg op til 90 grader den sidste halve time. Resultatet er fremragende. Nøj hvor de smager godt. Den mindste andepat blev noget mørkere på ydersiden end de andre (eller måske er det placeringen i røgeovnen?). Jeg har prøvesmagt et par skiver af både den lille og en af de store. Det her er en oplagt mulighed for fornyelse til de kommende julefrokoster, og en lækker mulighed for at lave and på en anden måde. Og så kan de lige så let røges i en kuglegrill, og så kan næsten alle jo være med.
 Men hov, der kommer jo stadig røg ud af skorstenen....?
 Og dælme om der ikke er helt røget indeni også....
 Jamen de 3 nakkestege skal da også røges. De har ligget i saltlage i 4 døgn, er blevet tørret i 3 døgn og hænger nu og hyggerøger uden varme. Dvs. røgningen foregår ved en temperatur der er en anelse højere end udendørstemperaturen. Jeg har derfor placeret røgeovnen mod nord-vest mellem min lade og hønsehusene. Det er et af de steder på matriklen der er mest skygge. Nu må vi se hvor længe de skal røge, men en 3 døgns tid regner jeg da med. Men jeg bliver nok nødt til at skære en lille skive af for at se om de er færdige. Stegene kan bruges som pålæg, lidt a la hamburgerryg eller som erstatning for bacon når de engang er færdige. Det skal nok blive lækkert.
Imens følger New Hampshire-hønsene og hanerne intenst med i hvad det er jeg foretager mig lige uden for deres hønsegård. Meget mystisk hvad madmor går og laver. De skulle bare vide, skulle de. Jeg overvejer nemlig om røget hønsebryst er lige så lækkert som røget andebryst???

3 kommentarer:

  1. Hej Henriette.
    Meget inspirerende, det bliver engang, når vi bliver efterlønnere, men hold da op, det skal prøves. Sejt- er det med gas ? God Dag Rie

    SvarSlet
  2. Nej det er en elektrisk røgeovn. Den fører røgeflis frem med en lille snegl og så er der en glødepind der får det til at røge. Desuden er der indbygget varmelegeme, så man kan regulere temperaturen. Meget simpelt for en teknik-spasser som mig. Den hedder Borniak.

    SvarSlet
  3. Hvordan kan du dog være i tvivl - har du aldrig fået kogt røget kylling med flødestuvet spinat til; brug endelig hele kræ. Meget lækkert. Hvis du ikke salter dem alt for meget, er det dejligt at stege kyllingerne med nogle hele enebær i og så lave en vildtSOVS til - ikke noget med sauce her. Jeg serverer altid en dejlig rå rødkålssalat til. (Bliver de kogt, forsvinder noget af den salte smag - hvis de blive stegt, bliver sovsen for salt.)
    Elsebeth

    SvarSlet

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.