fredag den 25. oktober 2013

Paradisæblegele, kvædegele og kvædebrød.

Den yngste af de langhårede elsker æblegele, men det fik jeg ikke lavet i år. Til gengæld fik jeg tiltusket mig en portion paradisæbler af naboen, og de er mindst lige så fine til gele. Og så er det noget af det nemmeste man kan lave.
 Paradisæblerne skal bare skylles. De skal beholde både kerner og skræl, for det er der meget af pektinen sidder, og det er det der får geleen til at stivne. Så hælder man vand på til det lige knapt dækker og koger  til æblerne er helt most ud. Det tager ikke mere end ca. 20 minutter. Så hælder man æblemosen op i et klæde/en gelepose og lader saften dryppe af til næste dag. Ikke noget med at mose eller mase! Så bliver geleen uklar.
 Så måler man saften op. Der skal 1 til 1 sukker i. Dvs. 1 kg sukker til 1 liter saft. Saft og sukker koges til geleen stivner. Den skal skummes af ind imellem, og man kan faktisk se når det man skummer af bliver stift. Så er geleen klar til at blive hældt på glas. Geleen bliver fint orangerød, og det er fuldstændig underordnet om paradisæblerne er gule eller røde. Dem jeg fik var næsten allesammen gule.
 Den samme fremgangsmåde gør sig næsten gældende med kvæderne. Jeg har en stor kvædebusk/et lille træ i den ene af hønsegårdene. Kvæder har et fint dunlag på skrællen, så jeg skrubber dem lige hurtigt med en vaskesvamp. Så bliver de skåret i kvarter og smidt i gryden.
 Vand på til det næsten dækker. Kvæder skal koge meget længere end paradisæbler. Jeg tror mine kogte i ca. 2½ time.
 Efterhånden som de koger begynder mosen at få en fin gylden farve.
 Så er det samme procedure som med paradisæblerne. Dryppe af, måle op. Sukker på og så koge til saften gelerer.
Jeg er også ved at lave kvædebrød. Den ene plade skal skæres i stykker og rulles i perlemelis, og den anden skal dyppes i mørk chokolade.... uha det bliver godt. Kvædebrød er også forholdsvist nemt at lave, men der er dog lidt mere arbejde i det end med gele. Kvæderne skal have kernehusene og stilke og blomster fjernet, samt evt. urenheder på skrællen. Så skal de koge i flere timer med vand til det knapt dækker. Når kvæderne er ved at være møre kan man si lidt vand fra, så mosen ikke bliver for tynd. Så giver jeg hele balladen en tur med en stavblender, til der ikke er klumper i mosen mere. Også her er forholdet ca 1 til 1 med sukker. Mosen skal koge til de er ret tyk, og man skal passe gevaldigt på at den ikke brænder på. Til slut hælder jeg mosen op i fade, hvor jeg har lagt et stykke bagepapir der er smurt med lidt rapsolie. Så skal mosen lufttørre i flere dage. Man kan evt hjælpe den lidt på vej i en varmtluftsovn ved 50 grader, men også det tager laaang tid. Til slut når mosen er ved at være tør skærer man kvædebrødene i tern og ruller dem i tesukker eller dypper dem i chokolade ligesom konfekt. 

1 kommentar:

  1. Hej Skat.
    Så prøver jeg lige igen, forbindelsen i går var ikke så god at beskeden blev siddende.
    Den var ellers både morsom, dyb, og kærlig.......
    Okay kan ikke huske hvordan jeg skrev det, men jeg var da meget tilfreds med mit lille forfatterskab.
    Nå men til sagen, det er dejlig læsning du smider herud, og en super måde for mig at følge med i hvad der sker derhjemme.
    Glæder mig rigtig meget til at afmønstre på torsdag og komme hjem til dig og vores.
    KKK (nej ikke noget med hvide hætter og brændende kors) Knus, Kysk og Kram fra din sømand

    SvarSlet

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.