lørdag den 26. oktober 2013

Rilette på gris og and, rødbedesalat og blomkålscouscous.

Da der var tilbud på and i næsten samtlige butikker jeg bevægede mig ind i her for nyligt blev jeg nødt til at slå til. Jeg elsker andekød... Nogle bryster blev røget, men der var stadig tilbud. Så fandt jeg noget af det gode gåsefedt fra sidste jul frem fra fryseren og lavede confit de canard en dag vi skulle have gæster. Det smager jo altid godt, men nu stod jeg så med alt det dejlige gåsefedt. Så købte jeg nogle flere andelår og bryster, saltede dem og kogte dem sagte i gåsefedt i nogle timer.
 Derefter blev kødet trevlet igennem med et par gafler og smagt til med salt og peber og hældt på glas. Glassene skal proppes godt. Ovenpå kom et lille lag gåsefedt, og så kan sådan en rilette holde i månedsvis i køleskabet. Successen var så overvældende, at jeg også købte en nakkesteg af gris og lavede rilette af. Fremgangsmåden er den samme, og riletten blev mindst lige så god. Jeg skar nakkestegen i store tern, krydrede grisebassen lidt mere end anden. Jeg stødte sezuanpeber, stjerneanis, allehånde og lidt andet i morteren og smurte grisebassen ind i og lod den trække med krydderierne til næste dag, hvor den blev kogt i fedtet. Så blev alt det gode gåsefedt blandet op med husholdningsrester og givet til de altid sultne høns. Hønsene var begejstrede, og lige nu i fældningstiden har de kun godt af lidt ekstra fedt og protein.
Vi andre har nok ikke så meget brug for det ekstra fedt der er i sådan en rilette, men det er en lækker lille ting at stille på frokostbordet når man får gæster eller til en af de mange kommende julefrokoster.
 Efteråret er også tid til de mere grove salater. Min yndlingssalat må næsten være den fine lyserøde rødbedesalat. Normalt er salaten skrigende pink, men da jeg kun har stribede rødbeder i år bliver min salat nærmest barbie-lyserød. Den består af lige dele revne æbler og rødbeder i en dressing af creme fraiche, salt, hvid peber, lidt dijonsennep og så meget friskrevet peberrod man har lyst til. Jeg har lyst til rigtig meget peberrod, men det behøver jo kun være en antydning, hvis man ikke er så glad for smagen. Oven på salaten pynter man af med hakkede valnødder. Det giver både dejlig smag og knas til salaten.
Et af de nyeste hit i familien er blomkålscouscous. Man river simpelthen så meget af et blomkålshoved man har brug for på den grove side af et rivejern. Denne variant er lavet med forårsløg, rød peber og hakkede hasselnødder. Dressingen er lavet på flydende honning, hvidvinseddike, olivenolie, salt og hvid peber. Det smager bare så godt. Jeg er så heldig at have hjemmelavet flydende honning i år. Mine bier må have fundet et lindetræ i nærheden, for det kan give flydende honning. Jeg klager ikke. Det er så dejligt at have sin egen flydende honning. Normalt bliver dansk honning jo temmelig stiv, men den flydende er nemmere at have at gøre med i dressinger m.m. Den tidlige honning fra i år er helt stiv og mere lys. Den er fin på brød og som sødemiddel i kagedej m.m.
Begge salater er gode og grove, og så kan de holde sig en dag eller to i køleskabet, hvis man ikke får spist op. 

4 kommentarer:

  1. Spændende blog du har med mange ideer :)

    SvarSlet
  2. En dejlig blog som jeg er temmelig begejstet for. Røgning, høns, bier, mad mad og atter mad. Inspiration, grønne og glade tanker der luner. Eneste minus er at jeg altid bliver så vold lækkersulten af at læse din blog.

    Mvh
    Canarche

    SvarSlet
  3. Tak Canarche. Det er dejligt at der er nogen der synes om det jeg skriver. Tja, jeg kan jo kun sige at minusset også giver sig udtryk i en bmi over middel hos mig selv. Hvad skal man gøre, når man elsker mad men ikke er specielt vild med det der motion...? Jeg vælger at leve med det og nyde livet i rigt mål.

    SvarSlet

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.