torsdag den 10. oktober 2013

Væg-kød og BLT-sandwich.

Der er mange fordele ved at bo under stråtag. Fantastisk isolation, der giver et dejligt køligt hus om sommeren og et varmt og hyggeligt hus om vinteren. Endnu et gode er det brede tagudhæng. I vores hus er der på øst-siden sat søm i noget af bindingsværket. Gamle søm der må have siddet i træværket i mange mange år. Vi bruger dem til "væg-kød". Det vil sige saltet røget kød der skal hænge og tørre. Der kommer aldrig regn ind på kødet, og temperaturen er næsten altid rimelig fornuftig. 
  Lige med undtagelse af den varmeste sommer og i den koldeste vintertid hænger mit røgede kød og hygger sig på væggen når det skal tørre. Et af mine første forsøg på at røge var blevet meget tørt og salt. Kødet hang på væggen i månedsvis, og jævnligt lød det fra den ældste af de langhårede: "må jeg lige tage noget væg-kød"? Ja selvfølgelig var svaret, og sådan opstod udtrykket væg-kød. Og kødet blev aldrig dårligt. Bare mere og mere tørt. Og fluer og andre insekter går ikke i det. Meget praktisk med det der stråtag. Her er det mine nyrøgede nakkestege der er blevet hængt til tørring.
.
Og hvad kan man så bruge sin nakkesteg til? Hvad med en engelsk BLT? Bacon, Lettuce, Tomato-sandwich. De store fine skiver jeg kunne skære af min røgede nakkesteg blev stegt let på panden, boller blev ristet og så var det ellers bare at tilsætte salatblade, tomatskiver og en god dressing. Behøver jeg at sige, at jeg var køkkenets heltinde, da de to langhårede fandt ud af hvad aftensmaden stod på? Og det var bare godt. Bestemt ikke sidste gang jeg laver en BLT. Tænk sig at få et kindkys af den ældste. Helt frivilligt! Det er stort når knægten er 18. 

5 kommentarer:

  1. Det ser rigtigt godt ud, håber der bare en lille smagsprøve tilbage når jeg engang bliver landfast igen.
    Kan også se at jeg nu har tre projekter mere på arbejdssedlen:
    Et tørreskab til frugt og svampe, et flue flueskab ( underligt navn, når det er for at holde dem ude), finde lidt plads til alle de gode syltede og henkogte sager, finde ud af hvor vi kan stille røgovnen så den står tørt og ikke skal flyttes rundt med og så skal jeg også have lavet noget ved honning slyngen så dens ben ikke skrider på fliserne når der slynges honning.
    Der var vist også noget med nogle højbede der var ved at være brugt op......
    Og så havde jeg også et par projekter i forvejen på min liste.
    Jeg ville gerne have lavet lyset og gangbroerne på loftet færdigt, og så have Dnjeprén til at køre igen....
    Men Ting Tager Tid
    Knus fra Gemalen

    SvarSlet
  2. Vil du forklare mig, hvordan det kan lade sig gøre at have røget kød hængende helt ubeskyttet uden på huset, uden at det bliver ædt - eller spist af - af et kræ på fire eller to ben.
    Elsebeth

    SvarSlet
  3. De tobenede (familien) kan jeg ikke rigtig stille noget op imod, men det er jo også lavet til dem. Jeg har aldrig oplevet tyve der kom og stjal mit kød, men hvis det skulle ske, så kan jeg nok ikke gøre noget ved det alligevel. Jeg bor på landet, og det er jo umuligt at låse alt inde i lader og garager. Ræve og andet firebenet kan ikke nå op og insekter går ikke i saltet og røget kød. Jeg har gjort det flere gange, og kødet holder fint. Der kan komme lidt salt-udtrækninger på kødet så det får hvide skjolder, men det er helt naturligt og ikke farligt. Første gang jeg så det gik jeg i panik, fordi jeg troede det var mug, men det er det så ikke. Mennesker har jo altid opbevaret røget kød ved at hænge det op et højt sted.

    SvarSlet
  4. Tak for forklaringen. Jeg har nemlig kun kendt til, at man har skinken hængende på skorstenen oppe på loftet og f.eks. harer og andet vildt med hoved og pels hængende uden på huset en tre dage.
    Elsebeth

    SvarSlet
  5. Det med skorstenen var nok også en del af inspirationen til at jeg forsøgte at hænge kødet udenfor. Jeg har set at bonderøven hænger skinker i laden, så det er nogenlunde det samme. At jeg kan hænge kødet på væggen, er udelukkende fordi jeg har stråtag på huset, og derfor er der et meget stort udhæng hvor kødet kan hænge tørt. Men manden i huset har da lovet at lave en slags "flueskab" til mig engang når han får tid.

    SvarSlet

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.