mandag den 21. april 2014

Påskeferie. God mad og praktiske projekter.

Den yngste af de langhårede havde fået nogle gavekort til Ikea i julegave m.m. så han kunne få nogle nye møbler til sit værelse. Men da vi havde slæbt de gamle møbler ud kunne vi se, at det også trængt til nyt gulv og maling. Han valgte et mørkt træ-laminatgulv og en lys brun til væggene. De grimme gule låger til de indbyggede skabe bliver skiftet til hvide, loftet bliver hvidt og der kom også nye gulvlister på, nu faderen var sat i arbejde...
 Storesøsteren hjalp med at male.
 Højeste mand tager sig af lofterne.
 Der blev også tid til den obligatoriske lammesteg. Helstegt lammeryg med en skorpe af rasp og ramsløgspesto, tomatsalat med aspargshoveder, nye kartofler vendt i ramsløgspesto og filopakker med asparges og fetaost. Nøj hvor blev det godt.
 Jeg benyttede også ferien til at røge nogle ørreder. De blev saltet i lage i 12 timer, tørret i 12 timer og røget ved 65 grader i 3½ time. Jeg lavede 4. 2 til frokostbordet, en til fryseren og den sidste fik svigerforældrene med hjem.
 Og her er resultatet så. Meget meget lækkert. Jeg er bare så glad for min borniak-røgeovn. Den er så nem at gå til, og temmelig idiotsikker for en teknikspasser som mig.
 Så kunne vi afholde den traditionelle påskefrokost med god samvittighed. Hjemmerøget ørred, masser af æg fra de flittige høns, hjemmelavet pate, rullepølse, sild og hjemmelavet karrysalat. Den lille skål med hysterisk-gult indhold er såmænd bare hjemmelavet mayonnaise. Sådan ser den ud, når man laver den af æg fra fritgående høns!
Efter et par dage med havearbejde besluttede jeg at det måtte være tid til årets første grill-aften. Vi fandt et par bøffer i fryseren, og jeg købte den obligatoriske pose pølser. Derudover blev der serveret grillede champignoner der først var vendt i olie, citronsaft, salt og hvidløg. En staniolpakke med forårsløg og cherrytomater og lidt olie blev også smidt på grillen, og så nogle grillede flutes og hjemmelavet ketchup. Dejlig måde at indlede sæsonen på.
Og mens vi sad og nød det gode vejr og spiste vores grillmad indfandt tiggeprinsesserne sig... Vores høns ved bare at der falder en godbid af, når vi spiser udenfor. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.