fredag den 14. december 2012

Honningkager og rosenkålssalat.

Så oprandt dagen, hvor jeg skulle bage mine første honningkager. Af dej lavet på vores egen honning. For en måneds tid siden lavede jeg grunddejen af lige dele honning og hvedemel. I weekenden var dejen blevet beriget med æggeblommer fra vores glade høns, samt nogle krydderier. Jeg var meget spændt på resultatet. 
 Dejen var utrolig nem at arbejde med, så udrulningen og udstikningen gik som en leg. Jeg havde købt nogle nye udstikkere, men fandt også mine gamle frem og lavede en masse små sjove figurer.
 Kagerne blev lagt fint på pladen. De er nemme at flytte rundt med. En rigtig elastisk og nem dej.
De hævede faktisk en del, og smagen er fantastisk. Og det er slet ikke svært at lave dem selv. Nu skal de bare have lidt chokoladeovertræk, og så er de klar til at friste julens gæster. Det er helt sikkert en opskrift der ender i det faste julerepertoire.
Lidt sundt skulle vi også have. Denne vintersalat er rigtig lækker. Jeg snittede nogle rosenkål helt fint og tyndt på mandolinjernet. Det kan selvfølgelig også gøres i hånden, men det er nemmere på jernet, hvis man altså har sådan en dims til at holde de små kålhoveder med. Jeg skal ikke have mine små pølsefingre i nærheden af det superskarpe blad på  mandolinjernet. De fintsnittede kålhoveder blev blandet med æbletern og hakkede valnødder. Dressingen er lavet på grov sennep, egen honning, æbleeddike, olivenolie og salt. Det mætter godt, og på den måde kan rosenkål smage rigtig skønt.

5 kommentarer:

  1. Gemmer du liiiiig et par honning hjerter til mig <3

    Ja jeg ved godt der står anonym, men det er altså fra Gemalen.

    Ved ikke hvordan jeg fik skrevet under det navn før.

    SvarSlet
  2. Der skulle forhåbentlig være nok til du kommer hjem til januar.

    SvarSlet
  3. De lyder gode, du skulle vel ikke have lyst til at dele opskriften?

    SvarSlet
  4. Jo da. Det er dem der hedder "himmelske honningkager".
    Først tager man 1 kg mel og 1 kg honning og rører sammen og lader det stå i køleskabet i en måneds tid.
    Så rører man 20 gr potaske, 4-5 æggeblommer, 10 gr tørret ingefær, 10 gr kanel og 10 gr knuset nelliker i dejen. (pas på din røremaskine. Det er hårdt arbejde.)
    Så skal dejen hvile nogle dage igen, og så er det bare rulle ud på meldrysset bord, stikke ud og bage 8-10 minutter. Hvis de skal have chokoladeovertræk skal de lige køle af, før man begynder på det.

    SvarSlet
  5. Super tak skal du have! Det må jeg prøve til næste år :)

    SvarSlet

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.