mandag den 16. september 2013

Coq au vin.

Der er intet der smager så godt som ens egne hanekyllinger. Da vi fik familiebesøg i fredags tog jeg de sidste to barnevelderhaner fra sidste år op af fryseren. Der skal jo gøres plads til dette års hanekyllinger i fryseren.
 Først ristede jeg bacontern, champignoner og skalotteløg af i gryden. Derefter brunede jeg mine kyllingestykker og kom de andre ting tilbage i gryden, hældte godt med kraftig rødvin ned til puttehanerne, krydrede med salt og peber og hentede lidt timian, rosmarin i haven til at give lidt ekstra smag. Så lod jeg hanerne stå og hygge sig i den sorte gryde i et par timer. Ja, det er hjemmeavlede haner, og de kræver tid og tålmodighed både under opvæksten som tager godt et halvt år men også når de skal tilberedes.
 Der blev skrællet kartofler til den store guldmedalje. Og lavet smørlækker blød og cremet kartoffelmos.
 Og så er der serveret. Svigersønnen tog 5 gange... Kødet faldt fra benene og smagen var helt i top.
Vi var babysittere i weekenden. Amelia er ret glad for mormors morgen-scones. Det var rigtig hyggeligt at få lov til at hygge med vores lille prinsesse.

2 kommentarer:

  1. Lækkert lækkert :) jævner du saucen i gryden?

    SvarSlet
  2. Jeg jævner den overhovedet ikke. Men det kan da gøres hvis man tager fyldet op først, og så jævner og putter fyldet tilbage. Men jeg foretrækker nu den rene smag af rødvinsskysovs. Uhmmmmmm.

    SvarSlet

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.