torsdag den 5. september 2013

Korn-otto med kantareller.

Så er det svampetid. Desværre har jeg ikke fundet særligt mange kantareller på Fyn, men de kan da købes til rimelige penge. Og jeg æææælsker altså kantareller. Jeg mindes stadig markedet i Kiev, hvor gamle tørklædeklædte koner sad med store brændkurve og solgte kantareller i massevis. Så glemte man lige Tjernobyl en kort overgang og mæskede sig i kantareller. Her på Fyn finder jeg andre svampe end hjemme i moderlandet. Her er Karl Johan´er, skørhatte, og blækhatte i massevis.
 I går aftes lavede jeg "korn-otto" med kantareller. Jeg svitsede et løg, et stort fed hvidløg og en bakke kantareller i lidt olie. Korn-otto´en blev lavet med perlebyg, og det blev også vendt i fedtstoffet.
Derefter blev der tilsat et glas hvidvin, salt og peber. Den korrekte fremgangsmåde er at have en gryde bouillon/fond stående og simre ved siden af, hvorfra man tager en suppeskefuld vædske af gange og tilsætter otto´en. Jeg er doven og koger en elkedelfuld vand og bruger en skefuld herbamare økologisk bouillon. Så på med herbamaren, og så et skvæt vand ind imellem så kornene kan nå at opsuge vædsken. Når otto´en er ved at være færdig tilsætter man en klat smør og en håndfuld revet parmesan. Rører rundt. Slukker for komfuret og lægger låg på gryden. Så skal korn-otto´en bare lige hvile et par minutter, og så er den klar til servering. 
 Vi fik en dejlig kalvekotelet til. Superlækker aftensmad på en helt almindelig onsdag. Man kan spise korn-otto som både selvstændig ret eller som tilbehør. Det smager bare så dejligt, og kan tilberedes med mange forskellige grønsager eller bare helt enkelt med kun smør og parmesan. Dejligt med en grundopskrift der kan varieres i det uendelige.
Efter aftensmaden lavede Harald og Seuss lektier....

2 kommentarer:

  1. Her er en version til "Jeg kunne ikke komme hjemmefra - julen stod for døren!". Hvad mon læreren siger til "Jeg har ikke lavet mine lektier - katten lå på dem!"
    Elsebeth

    SvarSlet
  2. Ha ha. Ja, noget af det var med ført blyant. Seuss syntes blyanten var meget spændende at lege med...

    SvarSlet

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.