tirsdag den 20. marts 2012

Hønse-pip

Min fødselsdagsgave er endelig ankommet helt fra England. En smuk vejrhønse-familie. Den er bestilt over nettet, og bliver lavet på bestilling. Man kan finde et kæmpe-udvalg hvis man leder lidt. Og min kære husbond kunne godt høre på mig, at sådan en var lige det jeg ønskede mig til at pryde stråtaget. Nu skal jeg så bare lige have fat i min travle tækkemand, så han kan klare det der med at kravle rundt højt oppe. Det er nemlig ikke en af mine spids-kompetencer.


Til gengæld er jeg god til det der med hønsene. I dag blev rugemaskinen skrubbet i desinfektionsmiddel og  vasket efter i rent vand, og så blev der lagt et nyt hold rugeæg i maskinen. Min grådighed fornægter sig ikke. Når der er gået en uge så "lyser man æg". Det betyder at man med en lommelygte eller en speciel æggelyser lyser ind i æggene. Så kan man se om der er nogle af æggene der ikke er befrugtede. Dem tager man selvfølgelig ud af rugemaskinen med det samme. Men så kan man da lige så godt fylde lidt ekstra æg i fra starten af, så man ikke ender med at ruge med en halvtom maskine. 


Sidste hold kyllinger er ved at få fine små fjer på vingerne. I bunden af buret er der aviser, så buret er nemt at gøre rent. Ud over mad og vand, har jeg strøet lidt fugle-sand og undulatfrø. Undulatfrøen er nærmest slik for sådan nogle små størrelser.  


4 kommentarer:

  1. Flot vejrhane familie og det passer lige ind i stilen hos jer :)

    SvarSlet
  2. Vil meget gerne have et link til hvor vejrhønsefamilien er bestilt :D

    SvarSlet
  3. Den er bestilt hos: www.weathervanes.co.uk
    De har et KÆMPE udvalg.

    SvarSlet
  4. Tak for det, jeg tager mig et kig ;)

    SvarSlet

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.