lørdag den 24. august 2013

Forumdag 2013. Det store hønsetræf på Fyn.

I dag holdt vi det store årlige hønsetræf på Fyn. Peter Agger, der lagde hus og have til, har tidligere været slotsgartner, og det bærer hans have præg af. Der er bare så smukt. Og vejret var fantastisk hele dagen. Høj sol på Fyn.
 Jeg havde forberedt noget pulled pork til arrangementet. Ud over det var der folk der sørgede for pølser og salater, kager så det lignede et sønderjysk kagebord, ponyvognskørsel, æggeudstilling, hønseudstilling, bedømmelse af haner og en konkurrence i den forbindelse.
Her følger nogle billeder af de udstillede høns.





 Vejret kunne ikke være bedre.
 Vores dygtige dommere Lene og Frank bedømmer en maranhane.
 Der var æg fra alverdens hønseracer, samt gæs, ænder, kalkuner, vagtler og et enkelt strudseæg.
Her er de berømte maran-æg. Chokolade-æg bliver de også kaldt. De er meget smukke. Desværre har den fine ægfarve gjort at storproducenterne er begyndt at sælge noget de kalder maranhøns. I de fleste tilfælde ligner hønsene ikke maraner og æggene har slet ikke den smukke farve vi ser her. Bag sådan nogle fine æg som disse ligger der seriøst avlsarbejde, og den slags høns kan man kun købe hos en dygtig avler og ikke hos en storproducent.
 Vi fik alle et glas boblevand og hyldede Finn og Tanja der var bagmand og kvinde bag den store æggeaktion i foråret. Ved hjælp af dem fik vi ændret en tåbelig lovgivning. Det var dejligt at kunne sige pænt tak til dem for deres store arbejde.
 Ponyvognskørsel for børn og barnlige sjæle var der også sørget for.
 Der blev hygget alle steder.
Tusind tak for en dejlig dag. Og jeg var endda så heldig at komme hjem med en ekstra gave oven i den dejlige dag. Peter Agger forærede mig nemlig to smukke agapanthus. De er magen til de fine blå der står på terrassen, men knap så store. Men det skal de nok blive. Nu står de og vogter min hoveddør. En på hver side. Som altid havde Peter ret, da han sagde at jeg da skulle have to i stedet for en.
Jeg glæder mig allerede til næste år. Ses vi?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.