torsdag den 29. august 2013

Koldrøget laks.

Jeg har desværre ikke særligt tit adgang til frisk hjemmefanget fisk, men i går faldt jeg over en lakseside i brugsen. Og da vejret passede, og jeg gerne ville afprøve kold-røgning købte jeg den med hjem. Den blev drysset med lidt salt og lyst rørsukker og lå og hyggede sig med det i et par timer. Derefter blev den skyllet, tørret af og lagt på risten i røgeovnen, og jeg fandt koldrøgningsadapteren frem og satte i røgeovnen. Derefter blev fisken røget i 3-4 timer. Den var rigtig lækker. Lidt fersk, men helt klart mindst lige så god som en købt gang koldrøget laks. Men måske skal jeg prøve at prikke skindet på bagsiden lidt næste gang. Røgning er jo en lang læreproces, og det er rigtig sjovt at forsøge sig med forskellige ting, så jeg er frisk på et forsøg igen.
 Om morgenen havde jeg bagt bandbakkelser af de æg der var blevet fundet i haven. (Der er en grund til, at jeg har solgt de landhøns!) Jeg havde også lavet kagecreme og vi fik et fad kager med creme og mirabellesyltetøj til eftermiddagskaffen. Men resten blev smurt med en creme af ricotta og røde danske kaviar og ovenpå kom der en lille skive koldrøget laks. Det var da et smukt og lækkert fad at servere som forret. 
 Til hovedret fik vi skinke og flødekartofler, og så fik jeg også lavet en dejlig græsk salat af nogle af de mange agurker og tomater fra drivhuset. Jeg køber oftest gedefeta i bazaren. Den smager rigtig godt, og så holder den længe, selv om man kun tager lidt af fetaen af gangen. 
 Det er da smukt sådan en fad. Og det er lige nu at tomater og agurker smager allerbedst.
Lillepigen er svært glad for oliven. Hun bruger dem som finger-dutter og spiser gladeligt både de sorte og de grønne. Faktisk ryger de ned som om det var slik. Til stor forundring for de to langhårede, som ikke er specielt vilde med oliven.

1 kommentar:

  1. Mit indlæg har været til stor debat på en facebookside for røge-entusiaster. Alle er enige om vigtigheden af at tørre fisken ordentligt efter saltningen, men debatten kører på røgetiden. Alt fra de 3-4 timer jeg brugte og op til 24-36 timer er der foreslået. Jeg kan kun sige at som ovne er forskellige, så er røgeovne det også. Og smag og behag er forskellig, så smag på dine røgvarer og bestem selv om de skal have mere eller mindre. Røgning er rigtig meget "learning by doing".

    SvarSlet

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.