torsdag den 15. august 2013

Pirogger med oksekød, squash og kikærter, og squashkage med chokolade.

Da mine forældre var på besøg i weekenden havde de et par squash med. Alle der kender nogen der har squash i haven skal passe på lige for tiden. Ellers bliver man tæppebombet med squash. Heldigvis kan de holde sig forholdsvis længe, og desuden kan de bruges både i det salt og det sure køkken. Jeg havde faktisk allerede en squash liggende i køkkenet, så jeg måtte i gang med at bruge fantasien. Den ene blev revet og røg ned i en gryde med hakket oksekød, løg, blegselleri, kikærter, chili, hvidløg, spidskommen, salt og peber. Det var et mix der blev lavet for at blive til fyld i madpakke-pirogger. Så slipper jeg nemlig for at smøre madpakker en gang imellem. 
De to squash mine forældre havde med er blevet lavet til en choko-squash-kage. Og dem der påstår at almindelig kagebagning er vildt kompliceret er jeg altså ikke enig med. Ja, ja. Hvis man skal bage noget fint og fornemt skal man da nogenlunde følge en opskrift, men til en almindelig formkage har jeg altså ikke brug for en opskrift. Her er der rørt noget almindeligt hvidt og noget brunt sukker (der var ikke så meget af det hvide tilbage, så det blev et mix af hvad køkkenet formår) sammen med knap en pakke smør (Der var smurt et par stykker friskbagt brød med noget af pakken...). Så kom der 3 æg i (Der var 3 æg tilbage i bakken, men flere ude i gangen. Dem gad jeg bare ikke hente). Så rev jeg 2 runde gule squash på den grove side af rivejernet og smed det ned i skålen. Kerner og stilke røg ud til hønsene. Så fandt jeg en plade 85% chokolade og hakkede groft. Ned i mixet med det. Jeg fandt også en rest creme fraiche der røg ned til kagedejen. Derefter mel og lidt bagepulver til dejen havde en konsistens jeg var tilfreds med. Op i en smurt springform og ind i ovnen. Ovnen var stillet til 180 grader. Efter ca. 40 minutter begyndte jeg at prikke i kagen med en træpind for at se om den var færdig. Det var den ikke. Den endte med at få lige godt en time i ovnen. 
 Se det var da ikke så svært. Og kagen smager fint og ligner alle de kager man bruger opskrift til. Og i disse "Stop spild af mad-tider" er det da rart at få tømt ud i rester og få brugt hvad der nu er i skabe, skuffer og på køl. 
 Dette skilt fandt den yngste af de langhårede og jeg her den anden dag da vi var på hyggetur i Svendborg. Vores gode kokke-vens hus er netop brændt, og det var næsten helt skræmmende at finde det skilt. Heldigvis skete der ikke noget med kokken, selv om han er noget trist over at kogebogs-samlingen er gået op i røg.
Jeg fik selv et skilt hvorpå der står: Good moms have sticky floors, dirty ovens and happy kids! Så kan det ikke siges bedre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.