tirsdag den 29. maj 2012

Kold suppe og knækbrød

Når det er så varmt, som det har været her på det sidste, så er det bare med at finde sommer-opskrifterne frem. Kolde supper er noget af det bedste, for de køler og mætter ikke alt for voldsomt. Og til hverdag er det måske lidt rigeligt at tænde op i grillen, selv om det nu også er noget jeg holder meget af.

 Min nemme version af GAZPACHO er et stort hit i sommervarmen. I en blender smider man et par fed hvidløg, nogle skiver tørt brød (uden skorpe), nogle soltørrede tomater, et godt bløb olivenolie, lidt salt og godt med peber, kødet af en rød peberfrugt, en udkernet agurk et par udkernede tomater og 1 liter tomatjuice og et par skefulde sherryvineddike. Blende, blende, og så smage til. Suppen skal bare i køleskabet til den skal spises, så det er en dejlig ting at kunne tilberede i forvejen. Tilbehøret er masser af finthakket grønt og et stykke flutes. Jeg havde lidt forårsløg, tomat, peberfrugt, agurk og en dåse majs til fri afbenyttelse. Det mætter faktisk forbløffende meget med sådan en grøntsagssuppe, men på den gode måde.
 I dag hvor vejret var lidt mere utilregneligt fik jeg bagt knækbrød. Det er min mors gode opskrift. Det er også dejligt nemt. 1 dl havregryn, 1 dl hørfrø, 1 dl sesamfrø, 1 dl solsikkekerner og 1 dl græskarkerner. Det røres sammen med ca 3½ dl hvedemel, 1½ tsk salt og 1½ tsk bagepulver. Så hældes der 1,25 dl olie (f.eks. rapsolie) og 2½-3 dl vand i og der røres godt. Så skulle mikset gerne have en konsistens som havregrød. Dejen rulles ud mellem 2 ark bagepapir. Der bliver til 3-4 plader. Så skæres dejen i passende stykker og bages ved 200 grader i 5-8 minutter. De skal ikke blive brune, men bare lidt mørkere. Når de kommer ud skal de køle af på en rist, og bagefter lægges på et fad. De må ikke komme i dåse, for så bliver de bløde. Men det er nu ikke noget problem her i huset. De plejer at være blevet spist inden jeg så meget som får tænkt på at finde anden opbevaring end fadet.
Min søde svoger går og gør rent mellem fliserne. Han skulle nemlig male soklen og kunne ikke komme til for ukrudt. Det skidt gror jo som om det blev betalt for det. Men nøj hvor blev det flot da han var færdig. Dejligt med et nymalet hus. Han har snart været hele vejen rundt. Der er jo meget vedligehold ved sådan et gammelt hus, men det er så smukt når det er holdt pænt. Jeg tror aldrig jeg kunne falde til i et helt nyt hus. Næ, mit gamle skæve hus har sjæl og historie, og det foretrækker jeg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.