torsdag den 24. maj 2012

Salater til det varme vejr og laks på grillen.

Som vejret er lige nu, altså stegende varmt, så er det tid til at finde de lette sommeropskrifter frem. Her kommer et par af mine yndlings-salater.
 Finsnittet sommerspidskål i en dressing af cremefraiche, feta og dild. Egentlig alt der behøves, men når der nu er så mange asparges i haven, så blev der også lige smidt en håndfuld asparges i. Dejligt til alt der har været en tur på grillen. Når jeg skal lave dressingen så bruger jeg en stavblender til at få en nogenlunde jævn konsistens. Man kan evt. krydre dressingen med lidt hvid peber og måske lidt ekstra salt. Det kommer lidt an på hvor salt fetaen er.
 Dette her må nærmest være verdens enkleste salat. Og så kan den spises som lækker frokost lige meget hvor varmt det er, for den er samtidig dejligt læskende. Man tager simpelthen og snitter et stykke vandmelon i tern og det samme med et godt stykke fuldfed fetaost. Jeg køber altid feta i blokke. Dem der er færdigskåret i små tern er tit så mærkeligt krymlede i konsistensen. Her er ingen dressing eller andet. Bare dejlig feta og vandmelon. En af sommerens absolutte topfavoritter.
I går aftes lavede jeg varm-røget laks til aftensmaden. Man tager simpelthen nogle små stykker laks med skind. Salter og krydrer dem efter smag. Jeg puttede lidt citronsaft og tørret chili på mine. Så putter man dem ind i den varme Weber, smider lidt røgesmuld på kullene, lægger låget på og venter ca. 10 minutter. Og ud kommer disse lækre stykker hjemmelavet varm-røget laks. De smagte skønt, og katten var også glad, for den fik lov til at mæske sig i skindet, som ikke bliver så sprødt, at det er spændende for os to-benede at spise.

1 kommentar:

  1. den vil jeg prøve - din salat med spidskål - lyder rigtig lækkert - mange solskinshilsener fra Karin

    SvarSlet

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.