fredag den 22. marts 2013

Barselsorlov for hønseejere? Nye New Hampshire-kyllinger.

Så er det overstået. Dagene der gik med at rende ned og kigge spændt ind i rugemaskinen. Hvornår sker det, hvor mange, ser de sunde ud??? Jo jo. Man har faktisk næsten brug for nervepiller og barselsorlov når der er kyllinger der klækker. Jeg var meget utålmodig. Jeg ved udmærket godt at det tager 21 dag (+/- et par dage) at klække kyllinger, men der er altså forskel på racerne også her. Landhønsene bruger sjældent mere end 18-19 dage før den første kylling popper ud, og på dag 21 er de alle ude af æggene. Barnevelderne kommer gerne på 20-22 dagen. Jeg var ved at gå ud af mit gode skind over de gode New Hampshire æg, for der var da absolut ikke tegn på klækning før laaaangt hen af dag 20, og da var der endda kun stjerner i et par af æggene. Jeg var lige ved at blive bange for at noget var gået galt sent i rugningen. Men nej, de brugte bare den tid der står i lærebøgerne, og ikke hvad jeg har vænnet mig til fra landhønsene. Til gengæld var de gode til at komme ud af æggene. De rene små popcorn-kyllinger.
Denne gang var jeg endnu mere spændt end sædvanlig, for det var jo julegaven til manden i huset der skulle klække. Jeg havde købt 25 New Hampshire-rugeæg. Efter en uge kunne jeg tage 4 ubefrugtede æg fra, og til sidst var der så en der var død i ægget, og 1 der døde under klækningen. Den slags sker, men alt i alt blev det til 19 fine guldgule dunbolde. Alle er sunde og raske. Ingen spagatben eller navlekyllinger i denne omgang . Det er jeg glad for. Efter jeg er begyndt at lægge skrid-dug i bunden af rugemaskinen når kyllingerne klækker, så de kan stå fast når de kommer ud af ægget, virker det også som om problemet med spagatben er blevet mindre. 
New Hampshire-høns kommer selvsagt fra staten af samme navn i USA. De er fremavlet til både at være gode æglæggere og gode slagtehøns. Den blanding sætter jeg stor pris på. Jeg kan godt undvære de rigtig mange æg som andre lettere racer lægger, mod at jeg til gengæld får en passende steg i fryseren og i gryden når den tid kommer. De er også fremavlet til at være hurtige til at sætte fjer og være gode til at komme igennem en hård amerikansk vinter og stadig lægge æg midt i kulden. Det med at de er hurtige til at sætte fjer glæder jeg mig til at følge, for jeg har jo haft Barnevelder-høns i en del år, og de kyllinger er noget af det langsomste til fjersætning inden for hønseverdenen. Det bliver spændende at se om New Hampshire kyllingerne lever op til forventningerne. Jeg er i hvert tilfælde glad for de små gyldne kyllinger. Jeg har kun haft mørke kyllinger før, men de her er nu mere yndige og påskegule. 


2 kommentarer:

  1. Af de racer jeg har prøvet,er New Hampshire så langt de fremmeligeste.Men de er så stærke,at de tryner de andre lidt.Har ikke prøvet D.landhøns.
    !9 stk så bliver der en del til fryseren :-)

    SvarSlet
  2. Ja, jeg er jo en af dem der ikke er ked af at halvdelen af kyllingerne bliver til haner. Der er ikke noget der smager bedre end sådan en hjemmeavlet kyllingesteg. Når man først har smagt det, så gider man ikke butikkernes slaskede smagsløse kyllinger længere. Ud over den dårlig smag man får i munden, når man ved hvordan de er vokset op de sølle 5 uger de får at leve i før de bliver slagtet. Adr.

    SvarSlet

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.