onsdag den 27. marts 2013

Vi et blevet 1 uge gamle. Pip. Og vi andre spiste kalvesteg for at fejre det.

Så er de små New Hampshire-kyllinger blevet 1 uge gamle. Det har ikke været ren lykke den sidste uges tid. Der var noget sygdom der hærgede, og 3 kyllinger er blevet aflivet. Nu ser det dog ud til at de resterende 16 klarer skærene. Sidste år havde jeg en omgang virus hos første hold kyllinger, så denne gang havde jeg vasket alt ned i virkon-s inden kyllingerne fik adgang til bur, vand og fodertrug. Derfor var jeg noget panisk over hvad der nu hærgede, men står stadig uden direkte svar. 
 De sidste 16 vokser dog i ekspresfart og er sunde at se til. Jeg håber det bare var svage kyllinger der faldt fra. Her har de fået en håndfuld undulatfrø. Det er det rene guf for kyllingerne. En slags sund snack som de får ud over startfoderet.
 Her kan man se vor hurtigt de sætter fjer. Så fine vingefjer har det kun taget dem en uge at gro frem. Kyllingen var dog ikke helt tilfreds med at blive taget væk fra undulatfrøene, så den blev hurtigt sat ned til kammeraterne igen. 
 I går kom datteren, svigersønnen og barnebarnet på besøg igen. Det var ikke meningen de skulle blive til aftensmad, men da vi hyggede os så godt, måtte jeg på lynindkøb. Det blev til en dejlig marineret bønnesalat. Jeg er af den mening at almindelige kogte bønner er noget kedelige. Men bønnesalat kan jeg rigtig godt lide. Man koger bønnerne til de er møre. Rå bønner er faktisk lidt giftige, så de må ikke få for lidt, men skal heller ikke koges i smadder. En lille balancegang hen over komfuret. Mens bønnerne koger, blander man en dressing af olivenolie, æbleeddike, honning, salt, peber og masser af revet/presset hvidløg. Når bønnerne er kogt drypper man dem af og kommer dem ned i dressingen. Jeg tilsætter også friske tomater og hakkede tørrede tomater. Nogle gange putter jeg også hakket kogt æg i, men det passede ikke lige i dag. 
 Jeg købte 2 kalvebovstege der var snøret fint ligesom en gammeldags oksesteg. Altså en slags gammeldags kalvesteg. Jeg brunede stegene og lagde dem over i stegesoen. Imens stegene brunede, snittede jeg 2 bakker brune champignoner  og så fik de også en hurtig tur på panden. Så snittede jeg et løg i grove stykker og nogle fed hvidløg. De røg ned til stegene. Champignonerne ovenpå, krydre med salt og peber. Derefter hældte jeg lidt hvidvin og fløde over stegene. Låget blev lagt på og det hele kom i ovnen i godt 2 timer ved ca. 175 grader. 
Dejligt møre kalvestege som blev serveret med sovsen fra stegesoen, kogte kartofler og den dejlige bønnesalat. Det smagte dejligt og alle blev mætte. Måske en lidt vinterlig ret, men temperaturerne udenfor gør jo, at vi stadig har lyst til lidt tungere retter. 
Men jeg glæder mig altså rigtig meget til det bliver lunere og det begynder at spire og gro udenfor. Jeg længes efter at plukke grøn salat i haven, brække en asparges af og spise den helt frisk og rå, eller hive en gulerod op og gå og gnaske på den mens jeg går rundt og kigger på hvad der nu skal laves i køkkenhaven eller om der skal luges i rosenbedet. Det bliver et udskudt forår vi får i år, men så må vi jo længes lidt længere. Men frøposerne står bare og er så klare. Jeg har vist købt alt hvad jeg får brug for i år og lidt til. Forårslængsel er vist noget af det mest uheldbredelige man kan lide af,  og butikkernes frøstativer gør det da ikke nemmere at længes med anstand.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.