tirsdag den 26. marts 2013

Chokolade-trøffel-kage.

Den yngste af de langhårede drenge er jo noget så forelsket i mørk chokolade. Til gengæld er han ikke særligt vild med citrondesserter, så han var i klart underskud i forhold til søde sager fra moderens hånd. Derfor fik han lov til at vælge hvilken kage der skulle bages ud fra udvalgte af hæfter og kogebøger. Den her chokoladedrøm var et rigtigt godt valg. Især fordi jeg fik sneget 6 æg fra de glade havehøns ind i kagen, selv om opskriften påstod at man kun skulle bruge 4. Ha, jeg kan altid få plads til flere æg end hvad der normalt kræves, især på den her tid af året.
 Det er en forholdsvis almindelig chokoladekage, dog tilsat et skud stærk kaffe, men trøffelmassen ovenpå giver lige det dér berømte ekstra, der gør den helt fantastisk. Trøffelmassen består af fløde og honning, der lige bliver kogt op, og så hældt over noget hakket mørk chokolade, en skefuld smør og en lille genstand god mørk rom. Så rører man de sammen. Den varme fløde smelter chokoladen og man har den dejligste glasur der ligger sig tykt oven på kagen. Man kan si lidt kakao over for at fremhæve trøffelsmagen, men jeg foretrak at være lidt mere barnlig og strø guldkugler ovenpå. Det blev den mest skinnede og smukke kage jeg nogensinde har fremstillet.
 Yngstebarnet var meget tilfreds, og dagen efter havde manden i huset besøg af den tal-begavede fætter fra Jylland, og han var vist også fint tilfreds med at spise kage-rester den dag.
Jeg har nogle fine hekse hængende i stuen. (Gad vide hvorfor jeg har fået dem???) De kan både lyse med røde øjne og grine ondskabsfuldt når man trykker dem på maven. Jeg skal da lige love for at de kunne underholde både børn og katte. Jeg ved ikke hvem der var mest ivrig efter at få fat i heksedukkerne, men der var kamp til stregen om dem. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.