søndag den 3. marts 2013

Paté. Også en måde at få brugt æg på.

For et stykke tid siden fik vi indmaden fra en tyrekalv forærende. Jeg har som så mange andre svært ved at få ungerne til at spise stegt lever. Jeg kunne heller ikke selv lide det som barn, men nu synes jeg det smager dejligt. Men sådan en kalvelever skal jo ikke bare ligge og fylde i fryseren. Den er jo enorm, og noget skulle der gøres. Derfor besluttede jeg mig for at lave paté.
 Jeg tog 3 kg lever op af fryseren i går. Så blev der indkøbt tilsvarende mængde hakket oksekød, og 3 af de der sære pølser med hakket spæk. I dag blev leveren så hakket og blandet med kød og spæk. Der blev tilsat en god halv flaske rødvin, salt, peber i rigelige mængder, masser af hakket hvidløg og 8 hele æg. Så delte jeg farsen i 2. I den ene portion kom der hakket peberfrugt, og i den anden portion skivede grønne oliven. 
Jeg har 2 store og 2 små brødforme. Det kom til at passe med at der blev lavet en stor og en lille form af hver slags paté. De blev bagt i vandbad i ca. 1½ time ved 200 grader. Nu skal de køle af og så skal de deles i mindre stykker og fryses ned, så vi kan tage et stykke pate frem og nyde med nybagt brød, lidt cornichoner og et godt glas rødvin hver gang vi får lyst til det. 
Hvor jeg elsker at weekender, hvor der er tid til at sidde på terrassen og nyde en kop kaffe og mærke forårssolen, se på bier, høns og forårsblomster, bage boller og koge blødkogte æg til morgenmad, lave god mad og hygge med familien. Så vælger jeg at glemme alt om at jeg burde pudse vinduer og vaske gulv. Det er livet alt for dejligt til på sådan en solskinssøndag som i dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.