søndag den 17. marts 2013

Porre-kartoffel-suppe, og bacon på vej..

Det blæser så det gamle bindingsværkshus står og rokker i vinden. Vi trænger i den grad til noget at varme os på, nu naturen ikke vil yde sin andel i foråret. I dag skal det være dejlig varm suppe.
 Porre-kartoffelsuppe er et stort hit her i huset. Først sauterer jeg 3 porrer snittet i ringe, 1 hakket løg og en god håndfuld skrællede kartofler i tern. De ryger ned og hygger sig ved svag varme i olivenolie i et kvarters tid. Det skal ikke tage farve.
 Jeg koger jo ofte suppe på mine gamle høner. Derfor har jeg altid adgang til rigtig suppe og behøver sjældent at bruge terning. Jeg tog en gang frossen hønse-suppe op af fryseren og puttede den store isterning ned til grønsagerne. Så kunne den smelte i gryden og suppen kunne passe sig selv. 
 Det hele stod og pluttede på komfuret til kartoflerne var godt møre. Imens stegte jeg bacontern som skulle bruges som drys på suppen.
 Så fik suppen en tur med stavblenderen. Den er stadig lidt lysegrøn af porretoppene. Jeg kom ca. 2 dl fløde i suppen, smagte den til med lidt ekstra salt og så var det bare at rette an.
 Efter sådan en dejlig portion suppe, kan man godt holde varmen selv om vinden hyler udenfor.
Jeg brugte købebacon, men jeg har lagt 4 ribbensstege i saltlage. Der skal de ligge og hygge sig i nogle dage. Så skal de tørres og røges så jeg har min egen hjemmelavede bacon. Jeg bliver mere og mere vild med at røge i min lille røgeovn. Det er så fantastisk når man lærer at lave noget nyt helt selv. 
Lige nu er vi selvforsynende med æg, honning og kyllingestege, hønsekød og suppe hele året. Om sommeren har vi alle de grønsager vi kan spise, og der bliver lavet saft og syltetøj og surt til hele vinteren. Jeg tror også jeg er ved at have så meget tjek på røgningen, at jeg kan forsyne os med det meste af det vi skal bruge, men da det er en langsommelig proces, kommer jeg nok ikke uden om at købe lidt en gang imellem. 
Desuden køber vi et halvt krondyr en gang om året, og vi har også købt et dansk lam at komme i fryseren. Hvor er det dejligt med alt det vi ikke behøver at købe i butikkerne. Det vi har på lager, ved vi ikke indeholder alle mulige E-numre og sprøjterester. Det er en rigtig rar fornemmelse. 

2 kommentarer:

  1. Det ser skisme godt ud, jeg kan næsten smage det. Vedr. hjemmelavet bacon kan jeg varmt anbefale dig at prøve at anvende nakkefilet fra svin.

    SvarSlet
  2. Tak. Det vil jeg prøve næste gang.

    SvarSlet

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.