lørdag den 2. marts 2013

Sjove læggekartofler og skønne salater.

 I dag var jeg i bazaren....igen! Der er for nyligt åbnet et supermarked med specialprodukter, især fra Fyn, men også med chokolade, krydderier og meget andet. Der er bl.a. vin, øl, melprodukter og masser af superlækkert (og dyrt) kød fra mindre og fortrinsvis økologiske landbrug, mejeriprodukter, saft og honning. F.eks kan man købe bisonkød. Jeg faldt lidt for denne bakke med æg. Det er altså ikke mig der sælger, men sikke et fint navn. Prisen fejler heller ikke noget! Tænk hvad jeg kunne tjene hvis jeg altså måtte sælge mine æg.
 I nabobyen er der åbnet en ny superbrugs. De solgte franske specialkartofler i grøntafdelingen. De så så fantastiske ud, at jeg "kom til" at lægge nogle af dem til forspiring, så jeg kan prøve at have dem i min egen have til sommer. Her er det nogle der er smukt rosa-røde og nogle hvor skrælle er 2-farvet i gul og lyserød.
 Der var også nogle helt fantastiske mørke-blå kartofler. De er aflange i formen og er ikke de gængse blå Congo.
 Dem til venstre er helt rød-lilla i skrællen og dem til højre er lyserøde og sjovt aflange på en lidt mere knudret måde end aspargeskartofler. Jeg har også lagt en pose almindelige Ditta-kartofler til forspiring, men de er for kedelige at fotografere, selv om de kommer til at smage godt. 
 Når jeg nu var i bazaren blev der købt ind til nogle skønne salater, som vi skal have til aftensmad. De kan også holde sig et par dage i køleskabet, hvis de ikke bliver spist op i dag, og det er jo ret praktisk. Øverst til venstre er det squash-salat. (Olivenolie, citronsaft og skal, hvidløg og salt rørt sammen og så fint-skivede squash i). Øverst til højre er det fennikel der har fået samme behandling, dog uden hvidløg. (Jeg er som sædvanlig fortaler for at man anskaffer sig et mandolinjern). Nederst er det et udvalg af forskellige små tomater der er blevet kvartet og vendt med olivenolie, æbleeddike, hvidløg, salt og korander-chutney. Korianderchutneyen er købt på bazaren. Den er skønt krydret og ret chili-stærk, men den er fin blandet i salat som her, eller rørt op med et surmælksprodukt til en orientalsk dip.
Jeg går altid og kigger på alle de sjove dåser, flasker og glas der er hos den store etniske købmand i bazaren. Jeg ville sådan ønske at jeg havde plads til at købe en af hver ting med hjem og finde ud af hvad det  er for noget, hvordan det smager og hvordan det kan bruges. Men så skal jeg vist have bygget til.... Den her dåse ved jeg faktisk ikke hvad indeholder, men prøv at sige navnet hurtigt 3 gange efter hinanden. Den kunne jeg ikke lade være med at grine af. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.