søndag den 17. marts 2013

Langtidsstegt lammebov med tilbehør og citronfromage med lakrids.

For et stykke tid siden købte vi et helt lam af en af vores venners venner. Så nu har vi det meste af et helt dansk lam i fryseren. Et lam der ikke er fløjet den halve verden rundt, men er opvokset på en sjællandsk mark. I går tog vi en lammebov op af fryseren og gav den en kærlig behandling i ovnen.
I bunden af fadet kom der et par løg i kvarter, en masse hele hvidløgsfed og en gang artiskokker i kvarter, frisk rosmarin og timian og en god sjat hvidvin. Artiskokkerne fandt jeg i superbrugsen. En hel pose små artiskokker til 20 kr. Det indgik så i dette forsøg, for jeg har aldrig lavet dem som andet end kogte med dyppelse. Lammeboven blev gnedet ind i timian, rosmarin, hvidløg og salt, og fik et par små smørklatter på. Det hele røg ind i ovnen ved 150 grader i 4½ time.
 Når datteren er på besøg er det obligatorisk med flødekartofler til lam. Det er nu også nemt når man bruger mandolinjernet til at høvle kartoflerne på.
 Jeg lavede en sølvpapirspakke med små tomater, basilikum, timian, honning, salt og olivenolie. De blev så smukt glaserede, og smagte pragtfuldt.
 Her er lammeboven færdig. Skøn og mør. Der er ikke så meget kød på boven, men det er virkeligt lækkert.    Jeg kan virkeligt godt lide langtidsstegt lam.
 Artiskokkerne blev ikke helt som jeg forventede dem. Jeg troede at man ville kunne spise dem hele, men det øverste af bladene var stadig sejt. Men resten smagte skønt, men gav lidt ekstra pillearbejde under middagen. Men det er jo kun ekstra hyggeligt, når man er i godt selskab.

Svigersønnen havde taget en dejlig kraftig italiensk rødvin med. Den passede perfekt til lammet. Den var fra Puglia, men lavet på amarone-metoden. 

Den ældste af de langhårede drenge var kommet hjem fra en gymnasietur til London og Cambridge. Han fik lov til at vælge dessert, og ingen overraskelse der. Det blev citronfromage igen igen. Jeg tillod mig dog at lave en ekstra stor portion, dels fordi vi har så mange æg, men også fordi jeg havde lyst til at forsøge noget nyt. I den lille portion har jeg kommet lakridspulver i citronfromagen. Det var meget lækkert, og lidt pikant med den sjove kombination af citron og lakrids. Det kan godt anbefales, men slår nok aldrig den klassiske version af banen. Men det er helt sikkert heller ikke sidste gang jeg prøver at komme lakrids i citronfromage. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.