søndag den 23. juni 2013

Stegte makreller, bagte abrikoser, hyldedrik eller bare kald det midsommer.

Jeg vil slet ikke fortælle mine jyske familie hvad makreller koster i Odense, men bare mindes alle de gratis makreller jeg fortærede da jeg arbejdede på fiskefabrik i Skagen i 3 somre i min ungdom. Så kommer udgifterne vist til at gå lige op. Men der er nu ikke noget der siger midsommer som en gang stegte makreller med maverne fulde af dild. Og det eneste tilbehør jeg behøver er nye kartofler med en klat økologisk smør og en god tomatsalat. 
 I de varme lande er abrikoserne ved at være modne på træerne. Og det får vi da heldigvis også glæde af heroppe i nord. Bagte abrikoser er en delikatesse. Jeg halverer og udstener abrikoserne og lægger dem i et fad med skære-siden opad. I hullerme kommer jeg en klat honning, spreder lidt smørklatter ud over og drysser med noget af mit hjemmelavede vaniliesukker og en masse smuttede hakkede mandler. Så skal hele balladen bare i ovnen i et kvarters tid til abrikoserne er bløde og mandlerne begynder at blive gyldne. Så skal det hele serveres med en klat creme fraiche rørt med mere vaniliesukker, eller en klat is eller flødeskum. God appetit.
 I dag kunne vi fornøje os med en gang sen brunch og nyde at begge de langhårede drenge var hjemme en søndag formiddag. Der blev serveret friske spejlæg med solgule blommer, hjemmelavet stegt bacon fra teleskoprøgeovnen, stegte tapas-peberfrugter og hjemmebagt brød. Alle drengene var begejstrede for det hjemmelavede bacon. Det lover godt for min plan om at investere i en større røgeovn. 
 Peberfrugterne er stegt i olivenolie og drysset med en gang havsalt. De smagte rigtig godt. God snack eller som her fint tilbehør til æg og bacon.
 Bagefter smuttede jeg ud  og fik forbrændt mine bare ben af en masse brændenælder, men der skulle da høstes hyldeblomster. De blomstrer sent i år, så jeg kan nok godt nå at lave en portion mere om nogle dage. Jeg laver min hyldedrik med økologisk rørsukker og (selvfølgelig) med økologiske citroner. Jeg vil altså ikke have sprøjterester i min hyldedrik. Og selv om det ser ud som om der ikke er så meget saft, så er det bare fordi jeg har fundet den helt store suppegryde frem til  projektet. 
 Her den anden dag da sluserne åbnede sig, og det blev mørkt som en sommernat midt på dagen var jeg inde i Odense med den ældste af de langhårede. Vi krøb i skjul og fik en frokost i stedet for at blive helt gennemblødte. 
 Asbjørn fik den største gang nachos jeg nogensinde har set.
 Jeg fik en burger som jeg heller ikke kunne spise op. Det er altså spild af mad at servere så store portioner. Selv ikke teenageren kunne komme igennem sin portion. Men det smagte dejligt. Jeg ville bare gerne have mulighed for at vælge en portionsstørrelse der ikke er en havnearbejder værdig.
Til gengæld drak jeg min øl op. Uhm altså. Mørk hvedeøl er bare godt. Efter mit år som au-pair i Syd-Tyskland for snart mange år siden har jeg haft en forkærlighed for hvede-øl. Det var godt nok svært at opdrive i mange år, men nu kan man heldigvis få det alle steder. Det er vel nok dejligt at der endelig er kommet et spændende udvalg af øl på selv den mest ydmyge café. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.