søndag den 20. januar 2013

Krondyr finpartering og bevis for at høns er rovdyr!

Parteringen af krondyr er langt hen af vejen mit job her i huset. Manden saver knogler over, pakker og skriver på poserne, men det er mig der svinger knivene. Jeg er absolut ikke uddannet slagter, så dette er ikke nogen facitliste.
 Langt hen af vejen, så følger man bare de naturlige hinder, og får derved pæne kødstykker frem. Vi laver pakker med bovstege, lårstege, tern til simreretter, og tern til f.eks. grillspyd, hakket kød og selvfølgelig rygfilet. Halsen savede manden op i skiver, og det skal bruges som en slags osso buco. Knoglerne bruner vi af i ovnen, og så koger vi fond på dem sammen med de gængse suppeurter, vand og et par flasker billig rødvin.
 Her kan man se et par fine lårstege. De skal rosasteges når den tid kommer. 
 Der er selvfølgelig en del afpuds, når man sådan har parteret et halvt dyr. Det smider vi ud til hønsene og kattene.
Mange mennesker er ikke klar over at høns også er rovdyr, men det er de i høj grad. De elsker at fange larver og insekter når de kan komme til det, men jeg har også set en høne triumfere højlydt, efter at hun havde fanget en mus. Det fik så resten af hønerne til jagte hende rundt for at få del i byttet. Krondyrresterne er de også meget glade for, og det er sundt for dem med et proteintilskud her i vinterkulden.

1 kommentar:

  1. Jaaa, høns er nogle kanibalistiske koldblodige sataner. Render og hakker i hinanden i et væk.
    Men de er skide søde og deres æg skaber jo daglig glæde i de fleste hjem. Min kone vil gerne have høns indtil jeg siger at det bliver hende selv som kommer til at passe dem. Så forsvinder interessen lidt. ;-)
    Det ser da skønt ud med din udskæring. Du er velkommen til at sende en steg til fyn. Smager fantastisk skønt.

    SvarSlet

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.