onsdag den 30. januar 2013

Røget krondyr og pomerans-sæson.

Sidste jul blev jeg begavet med en teleskop-røgeovn af mine 3 unger. Sådan en tingest er kun beregnet til varm-røgning, men med de temperaturer vi har lige for tiden, så er det faktisk lykkedes mig at lave "næsten-koldrøget-krondyr". 
 Disse stege blev taget fra og tørsaltet med en masse krydderier da jeg parterede krondyr for godt en uge siden. Så blev stegene skyllet og tørret i køleskabet og derefter røget i 3 dage. Ih hvor de smager godt. 2 stege blev puttet i fryseren til senere brug, men de sidste spiser vi vist i løbet af de næste par dage. 
 Selv om jeg faktisk ikke er helt frisk i dag, benyttede jeg lejligheden til at tage en tur ind til bazaren i Odense. Det er jo pomeranstid, og den er kort. Jeg elsker pomeranser, og Amer har altid de mest fantastiske sæsonvarer. Og så faldt der jo som sædvanlig lidt ekstra ned i indkøbskurven. Peberfrugter i mange skønne former og farver, granatæbler, fennikel, et græskar, lime, økologiske appelsiner, mynte, koriander, bredbladet persille og masser af hvidløg. Mange af de ting som desværre ikke er til at opdrive hos de lokale handlende herude på landet.
 Så er der linet op til at lave pomeransmarmelade. Rigtig bitter engelsk marmelade. Det er manden i huset helt vild med, og Amer smed en håndfuld ekstra pomeranser ned i posen og bestilte også et glas.
Hvis man ikke ved hvad man ellers skal bruge pomeranser til, så er det faktisk dem man laver rigtig And a la Orange med, og de er også skønne i mellemøstlige sammenkogte retter, eller i måsen af en dejlig hjemmeslagtet kylling der får lov at simre et par timer i gryden. Og nu er det jo (endelig) blevet moderne at servere citronfromage igen. Hvis man kommer saften af et par pomeranser med i fromagen løfter den sig helt op til skyerne af velsmag. 
Sidst der blev købt kattemad var det et akut-indkøb, og det er svært at få killingemad i almindelige butikker, så det blev en almindelig discount-udgave af kattemad der kom med hjem. Det var de firbenede ikke særligt tilfredse med, så i dag købte manden i huset en sæk killingefoder med hjem fra den lokale mølle. Man må sige at katte har glimrende lugtesans, for der gik ikke andet end et par minutter før Shakespeare havde kradset hul i posen og velfornøjet sad og gnaskede killingepiller i sig. Jeg troede de sække var kattesikrede....

2 kommentarer:

  1. Åhhhh hvor er jeg bare misundelig på jeres Bazar.... jeg æææælsker også pomeranser og især den bitre marmelade, ovenpå en ristet toast og så a good cup of tea ;) AHHHHH lige det jeg har brug for nu. ville ønske vi havde sådan et sted, de grøntsager ser jo fantastiske ud. Rigtig god bedring til jer alle, og tænk på mig når i spiser marmeladen ;) <3

    SvarSlet
  2. Er der ikke noget lignende i Ålborg? Eller en god velassorteret indvandregrønthandler?

    SvarSlet

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.