onsdag den 24. juli 2013

Kirsebærtid er tid til clafoutis. Fruen er alene hjemme på Ruevej.

De to langhårede er på ferie og sømanden er i Brasilien. Så Fruen er alene hjemme på Ruevej. Ja, altså bortset fra at der er selskab af 3 katte, 5 gæs, en edderfugl og 2 haner og et utal af høns og kyllinger samt en uoverskuelig mængde bier. 
 Jeg sover længe. Står op og sætter kaffen over og går ud og sørger for dyrene. Derefter laver jeg brunch til mig selv. Det kan man vel godt kalde det, selv om det ikke er fancy eller fint. Bare sen morgenmad. I disse dage er det bruchetta med henholdsvis artiskok-peberfrugt og tomat-peberfrugt-blanding. 
 En tur på stranden er det også blevet til. Jeg skal bare passe på, for jeg bliver så hurtigt rød over det hele. Jeg ventede til midt på eftermiddagen med at køre hjemmefra. Så kunne jeg lige klare et par timer. Jeg elsker at plaske rundt i vandet, men det er nu også hyggeligt med en god bog på stranden.
 Hjemme igen bliver det til sen aftensmad. Ikke noget med lange tilberedningstider. Bare en god salat med tomater og agurker fra drivhuset og et par svinekoteletter på grillpanden. Og så lige et glas kold rosé. Bare fordi det er ferie. Og når man er alene, så må man gerne fortsætte med at læse i den spændende krimi mens man spiser. Ren hygge.
 Det er kirsebærtid, og Fyn er Danmarks frugthave. I min egen have spiser fuglene kirsebærrene inden jeg når at smage dem, men heldigvis er der vejboder alle steder. Jeg havde købt et par bakker da jeg var ved stranden. Dels for at sidde og spise dem friske og spytte kirsebærsten. Det gjorde jeg altid med min farmor da jeg var barn. Hun købte de lækreste næsten sorte kirsebær, og så sad vi ved sommerhuset og spyttede kirsebærsten. Langt væk fra farfar, for han brød sig ikke om sådan noget pjat.
Men også for at afprøve Brødrene Prices opskrift på clafoutis. Uha hvor var den god. Og den der sjat rom i dejen gør bare lige forskellen. Men det var da tåbeligt at lave så stor en portion når man er alene hjemme. Jeg spiste kun to stykker og resten fik hønsene. Men de kunne nu også godt lide den, så det var da ikke helt spildt. 

2 kommentarer:

  1. Det er dejligt at læse at du hygger dig med alene tid derhjemme.
    Herude er den første uge allerede gået, så lige om straks er jeg hjemme igen.....;-)

    SvarSlet
  2. Ja, jeg hygger mig, men der er nu også lidt underligt at være helt alene på slottet.

    SvarSlet

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.