søndag den 28. juli 2013

Havesalat og hjemmelavet ost

En tur ud i haven gav lige det der skulle bruges til en gang salat til den ensomme husmoder. Agurk, tomat og grøn peber fra drivhuset, og løg, ærter, kartofler, persille og dild fra højbedene.
 Jeg stegte et andebryst til mig selv. Først et stykke tid på skindsiden. Så behøver man nemlig ikke mere fedtstof til det projekt. Kartoflerne kom i gryden, og urterne snittet. Løgene blev skåret midt over og fik en tur ned i andefedtet der var tilbage på panden. Sikke en dejlig aftensmad. 
 Min madmæssige nysgerrighed er svær at stille, og på en fb-gruppe fandt jeg en opskrift på hjemmelavet feta. Det skulle da prøves.
 Og når jeg nu var i gang med at varme mælk, kunne jeg også lige afprøve en opskrift på friskost.
 Man varmer sødmælk, kærnemælk og fløde op til det skiller. Dræner ostemassen, salter og krydrer osten. Det smager rigtig godt, og det tror jeg godt jeg kunne komme til at gøre igen. Min ost blev tilsat purløg, timian, oregano og hvidløg. Den endte hen i smag a la pikantost, men den skal da prøves med andre krydderier en anden go´ gang. Vallen blev brugt til at bage et par speltbrød. Jo jo. Ingen madspild her.
Fetaen skulle nok have været presset lidt mere, for den er ikke så fast. Til gengæld smager den fantastisk. Jeg har puttet hvidløg, chili og citronskal i fetaen. (Opskriften kan findes på fb-gruppen Mormors køkken.) I aften tror jeg der kommer tomatsalat med hjemmelavet feta på menuen på Ruevej. Øvelse gør mester, så feta skal jeg nok prøve at lave et par gange før den bliver rigtig fin, men hvor var det sjovt at prøve noget helt nyt.

1 kommentar:

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.