lørdag den 23. februar 2013

Karameltærte, røget svinemørbrad og min tamme rovfugl.

Man må godt stjæle, ikke? Opskrifter må man da gerne låne, lege med og vise resultaterne af. Håber jeg! Tærten neden under er et resultat af forskellige google-søgninger på karamel af kondenseret mælk. 
 Jeg havde et par dåser kondenseret mælk til overs fra julens karamelkogeri. Da jeg havde læst at man bare kan koge dåserne dækket af rigeligt vand i 3 timer og få den lækreste karamelcreme ud af det var det et lille ferieprojekt som skulle afprøves. Og ganske rigtig. Den skønneste lysebrune karamelmasse åbenbarede sig, da jeg åbnede dåserne. Så lavede jeg en mørdej og blind-bagte en tærtebund. Da tærten var kølet lidt af, fyldte jeg karamel-masse på bunden. Jeg brugte 1½ dåse, og så varmede jeg en plade mørk chokolade med en lille klump smør og et par skefulde fløde. Til sidst blev karamelmassen dækket med chokoladeovertræk, og kagen blev sat på køl. Da der var ekstra teenager i huset holdt tærten ikke længere end en enkelt aften. Resten af karamelcremen blev fyldt på et patentglas, og kan nu bruges som smørepålæg a la nutella, hældes over/i is, puttes i en anden kage eller....kun fantasien sætter vist grænser.
 Jeg har også leget lidt med min røgeovn igen. Jeg købte 4 billige svinemørbrader og tørsaltede dem med masser af groft salt, brun farin og en god peber-krydderblanding. De lå i salt i 2½ døgn, hvorefter jeg skyllede og tørrede dem igen. Så blev de røget i min teleskoprøgeovn. Den er jo egentlig kun til varm-røgning, men her om vinteren får man noget der minder om koldrøget kød ud af anstrengelserne, og det smager vanvittig godt. Morgenmaden i dag var enkel men superlækker og meget hjemmelavet. Æg fra hønsene i haven og et par skiver brød med hjemmerøget mørbrad. 
Mine røge-projekter går her i huset under navnet "væg-kød". Vi har stråtag, og det går jo som bekendt ret langt ud over husmurene så der altid er tørt på det meste af muren. I nogle af bindingsværkstolperne på øst-siden af huset er der engang i tidernes morgen banket nogle store søm ind. De passer perfekt til at hænge kød til tørre på, eller også kan man fint lade kødet hænge derude når det er færdigrøget. Det tørrer fint, men da det er både saltet og røget går der ikke insekter i det. Sidste sommer havde jeg mine første røgede kødstykker hængende der, så nu hedder røget kød altså væg-kød, fordi man altid lige kunne gå forbi og snuppe en skive røget kød direkte fra væggen.
Jeg har fået en "tam" rovfugl. Hver formiddag kommer denne fugl forbi og tjekker hvad jeg har smidt ud af madrester. Egentlig er det til hønsene og kattene, men jeg fodrer altså også på min tamme rovfugl. Den er blevet så husvandt at jeg snildt kan stå i vinduet en meter eller to derfra og kigge og tage billeder. De små vildfugle spiser på foderbrættet lige ved siden af. De er årvågne, men har åbenbart også vænnet sig til den nye logerende. Er der nogen der ved hvad det er for en fugl? Jeg er altså ikke så skrap når det kommer til rovfugle. Spørg mig om hvad race en høne har, og jeg vil med glæde komme med et kvalificeret bud, men rovfugle er altså ikke mit speciale.
P.s. Jeg ved godt billedet af rovfuglen er noget overbelyst, men det er altså taget gennem to lag glas. Det kan mit kamera ikke finde ud af.

4 kommentarer:

  1. Fuglen kan jeg ikke hjælpe med.
    Men en advarsel ,er sikker på at dine sønner får problemer i fremtiden,når dine sønner med længsel siger til sine koner "mor plejer, og mor er rigtig dygtig til madlavning. :-) :-)

    SvarSlet
  2. Så må de bare selv svinge gryderne. Eller finde kærester der er glade for at lave mad.

    SvarSlet
  3. Hej... Umiddelbart vil jeg tro det er en musvåge...
    Kan du evt. beskrive den lidt mærmere...

    SvarSlet
  4. Kunne være en spurvehøg

    SvarSlet

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.