onsdag den 6. februar 2013

Asiatisk salat med oksekød.

Nu har vinteren varet længe rent madmæssigt, og efterhånden trænger man til noget frisk grønt. Men samtidig skal det jo være noget der kan fylde godt i maven, når februar stadig viser tænder med kulde og sne.
 Asiatisk inspireret salat med oksekød.

Jeg lavede oksefilet i går aftes, og der var en god stor rest steg tilbage, så der var dømt restemad i dag. En rosa/rød oksesteg eller bøf er perfekt til denne salat. Først laver man en dressing af soya, østerssauce, sesamolie, chili, hvidløg og frisk ingefær. Det rører man hurtigt sammen. Så snitter man oksekødet i strimler og lægger ned i marinaden og trække. Gerne et par timer, men en halv kan gøre det når man har travlt. Så hælder man noget rucola op på et fad. Snitter rødløg, agurk og peberfrugt i passende bidder og vender sammen med kød og dressing. Op på rucolaen med det hele og så er det bare at servere med et godt brød til. Lige hvad jeg trængte til i dag. Nemt, hurtigt og lækkert.
 Morfar og mor.

I går havde jeg fødselsdag. (Derfor oksefilet på en ellers almindelig tirsdag.) Mine forældre og min morfar kom på besøg til frokost og eftermiddagskaffe. Jeg blev 45 og min søde morfar blev 94 dagen før. Jeg synes det er så sejt at han kom på fødselsdagsbesøg. Det er vist ikke mange på min alder der kan prale af stadig at have 2 bedsteforældre i behold.
Far.

Til frokost lavede jeg Cæsar-salat. Hjertesalat bredt ud på et stort fad. Stegte kyllingebryster i skiver, bacontern, hjemmelavede croutoner og en dejlig Cæsar-dressing, som er en slags tynd mayonaisse med masser af citronsaft, hvidløg og saltede ansjoser i. Til eftermiddagskaffen fik vi ostelagkage lavet efter en gammel karolineopskrift. 
Fødselaren med kæmpebuketten.

Midt i frokosten ankom denne skønne buket roser fra gemalen, der igen er stukket af til varmere himmelstrøg. Aldrig har jeg fået så store og smukke roser. Min fødselsdagsgave fra mine forældre var et stort stykke parmesanost, som de havde taget med hjem fra deres skiferie. Jeg tror de efterhånden kender mig og min passion for madlavning. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.