tirsdag den 9. april 2013

Blåbæris og chokolademarengs.

En af de ting der har været gemt væk, mens gangen blev sat i stand, var ismaskinedelen til kitchen aid´en. Med alle de æg vi får, så er det oplagt at lave masser af is, så det blev ikke til mange overvejelser. Og valget faldt på blåbær-is, fordi jeg havde et par poser frosne blåbær i fryseren.
 Jeg piskede 10 æggeblommer med 300 gr. sukker. I en anden skål piskede jeg 7½ dl piskefløde. De 2 poser blåbær fik et hurtigt opkog med lidt citronsaft og en skefuld hjemmelavet vaniljesukker og en stang vanilje. Derefter blev de 3 ting blandet og hældt op i ismaskinen. Der blev lidt til overs som bare blev frosset direkte. 
Jeg gav bærrene et opkog fordi der har været så meget snak om bakterier på frosne bær. Det ville ellers have været nemt og hurtigere bare at hælde dem i is-massen direkte fra posen, men det tør jeg ikke. Til gengæld er æggene fra egne høns. Landhøns, vel at mærke. De lægger æg så man tror det er løgn for tiden. Og dem tør jeg til enhver tid spise rå, ligemeget hvor farligt fødevareministeren påstår det er. Nå, nej. Det er jo ikke farligt for mig, for æggene har ikke forladt matriklen på vej ind i køkkenet.
 Isen har en virkelig sær blå farve, men den smager godt alligevel.
 Og hvad gør man så med alle æggehviderne? Jamen man laver da en skudefuld marengs, nu man alligevel er i gang i køkkenet. Den yngste af de langhårede drenge bestemte sig for at det skulle være chokolade-marengs, så der er blandet 3 spsk ren cacao i marengsmassen. De står og hygger sig i ovnen ved ca 130 grader, og der skal de stå længe, for det var nogle kæmpestore marengs knægten fik lagt på pladerne.
Hvad er bedre end at få lov til at slikke skålen, når man nu er ekstremt glad for chokolade? 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.