lørdag den 20. april 2013

Creme-kursus, boller i karry og blomster fra sømanden i mit liv.

Tænk sig, i går havde jeg kobberbryllup. Manden er i Brasilien, jeg havde glemt alt om datoen (som sædvanlig...) men se hvad jeg fik alligevel. Sømanden i mit liv havde bestilt den skønneste buket. Dem pynter  så fint på køkkenbordet. Den kan jeg glæde mig over i mange dage. Den blev sat i en dejlig stor kande. Jeg kan godt lide at bruge kander til buketter. Det tager det mest formelle af sådan en blomster-binder-kreation, og gør den lidt mere afslappet. Det passer nu bedst til både mig og til huset.
 For lang tid siden blev jeg inviteret med til creme-kursus af min "hønse-veninde" Janni. Det var Nordfyns biavlerforening der afholdt kurset, og det var superspændende og rigtigt hyggeligt. Vi smeltede, rørte, duftede og snakkede en hel eftermiddag. Munden stod sjældent stille på os, undtagen når vi skulle høre efter hvad vores dygtige undervisere fortalte.
 Når sådan et par høns går i gang med piskeriset kommer alt åbenbart til at ligne mayonnaise, men det er altså ansigtscreme vi står og rører sammen. Den indeholder bivoks, og i en salve vi lavede var der både bivoks og propolis. 
 Der var en utroligt hyggelig stemning i skolekøkkenet. Jeg tror alle havde en fantastisk lærerig og hyggelig dag. Jeg ser da ud til at hygge mig, ikke?
 Opvasken var straks værre. Lanolin, olie og bivoks er ikke noget der lige går af i vask. Vi måtte tørre alt af i avispapir og køkkenrulle før vi overhovedet havde en chance for at tage resten med varmt vand og sæbe.
 Dagens produktion i skolekøkkenet. Der blev 3 glas ansigtscreme, 2 glas propolis-salve, 4 små dåser læbebalsam og 1 dåse øjencreme. Til en kursuspris på 100 kr og for 60 kr emballage pr. person må man sige at det var en billig fornøjelse. 
Hjemme igen orkede jeg ikke det helt store udtræk til aftensmad. Heldigvis er jeg forberedt på at der er dage, hvor jeg ikke har så meget tid. Når jeg endelig koger kødboller, så laver jeg en kæmpe portion, så jeg kan komme en masse poser i fryseren med et passende antal kødboller i. Dagens middag blev boller i karry. Men på min måde. Jeg laver det nemlig næsten altid mere asiatisk end den normale danske udgave. Jeg snittede en chili og 5 fed hvidløg og rev en stor knold ingefær. Det kom i gryden til en slat olie, og så kom der et godt drys karry af den almindelige gule pulver-slags i samt en teskefuld grøn karrypasta. Derefter kom der en bakke shi take svampe i skiver og en bakke champignoner i kvarter i gryden. Det fik lov til at svitse lidt, og så kom jeg 2 dåser kokosmælk, skal og saft af en citron og et nip salt i gryden. Det fik lov til at simre lidt mens jeg satte risene over. så snittede jeg et par røde peberfrugter og et bundt forårsløg. Kødbollerne kom ned i varmen og et par minutter før risene var klar kom peberfrugt og forårsløg også ned og blev varmet igennem. Se det er noget der smager. Boller i karry er bare så meget comfort-food, og når man har lavet kødbollerne i forvejen, så tager det ikke meget mere end en halv time at få aftensmaden på bordet. Sådan nogle dage hvor man ikke har tid til så meget, har vi jo alle en gang imellem. 

2 kommentarer:

  1. Hej min smukke Viv.
    Dejligt at se du har hygget dig, det var noget af en produktion du har fået udrettet.
    Blomsterne ligner den buket jeg bestilte, Rokoko, om det staves sådan ved jeg ikke.
    Ja boller i Karry, the Fruen af Ruevej style er ikke at foragte.
    Håber at bidronningerne har overlevet, så du kan lave mere creme.

    SvarSlet
  2. Sikke en dejlig dag du havde der :) og en fantastisk smuk buket a la Lone style ;) du er en heldig tøs :)

    SvarSlet

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.