mandag den 1. april 2013

Middagssalat med æg og skinke, og brød med kartofler og peberfrugt.

Efter påskens mange hyggelige sammenkomster og fridage er køleskabet fyldt med rester, og man begynder at trænge til noget friskt og lækkert til en afveksling. Hønsene lægger som sædvanlig æg i lange baner, så hvad er mere lige for end en middagssalat lavet efter "tøm køleskabet"-princippet. Der var kogte kartofler og resterne af en skinke at gøre godt med. Tomater og æg ligeledes. Altså måtte jeg kun ind og hente et par salathoveder og et bundt forårsløg. Dressingen er rørt sammen af grov sennep med hele korn, honning, olivenolie, æbleeddike, salt og peber. Man kan også snildt bruge en rest lammekød i salaten i stedet for skinke, så man får ryddet ud i køleskabet efter påskens lammestege. Et par sorte oliven ville også både pynte og smage skønt i, men jeg sparede de langhårede for at pille dem fra og serverede dem i en skål ved siden af.
 Der var rigeligt med kogte kartofler til både salaten og til at komme i brøddejen. Det er et trick jeg har lært af min gode kokke-ven. Man moser bare de kogte kartofler groft med hånden og kommer i en almindelig brøddej. Jeg fandt også en lidt træt peberfrugt i grønt-skålen og skar i meget små tern og kom i dejen. Og selvfølgelig er der et par æg i, for de skal dælme bruges de æg. Ikke tale om at jeg vil smide gode æg i skraldespanden, men forære dem væk må jeg jo ikke!
Dejlig nem aftensmad, og der var salat til overs til min frokost i dag og masser af brød til ostemadderne. Og glade tilfredse miner hos både manden i huset og de to langhårede. Jeg tror også de er begyndt at trænge til grønt efter vinterens tunge retter, og vinteren har jo trukket tænder ud på os alle sammen i år. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.