søndag den 14. april 2013

Chokoladeis, samosaer, pulled pork. Søndagshygge med drengene.

En af de gode måder at få brugt de mange æg på, er at lave is både til spisning nu og til at gemme i fryseren. I dag blev der lavet en dejlig portion chokoladeis. Jeg kogte 7½  dl fløde op med 150 gr chokolade med 85 % cacao i og en flækket stang vanilje. 7 æggeblommer og ca 2 dl sukker røg i røremaskine og blev pisket til det var hvidt og skummende. Da flødeblandingen var kølet lidt af blev den hældt ned til æggemassen og fik en lille pisketur. Så røg skålen i køleskabet til det hele var koldt.
 Ned i ismaskinen med det hele. Det skulle ikke røres så længe, for blandingen var jo allerede kold. Isen blev noget så cremet og lækker. Vi skal have en lille smagsprøve i aften, kan jeg forstå på drengene. Imens står surdejen og hygger sig bagest på bordet. Der skal jo laves boller til madpakker og morgenmad.
Til frokost havde jeg bestemt mig for at forkæle os med lidt "fast-food". Vi skulle have samosa´er. Først lavede jeg en dressing af cremefraiche, hvidløg og salt. Det grønne er en blanding af bredbladet persille, mynte og koriander. Der skal masser af hakket grønt i sådan en dressing, hvis det står til mig.
 Man kan ikke få krydderurter nok. Uhm hvor er det en god dressing. Den går til både samosaer, salat, kogte kartofler, kogte æg og næsten al slags kød. Man kan bare variere urterne efter smag, udbud og hvad der lige passer til dagens menu.
Det nyeste hit i køkkenet er færdigkøbte samosaer. De fås både med lam, kylling og vegetariske. Lammesamosaerne er lidt stærkt krydrede og vildt lækre. De skal bare steges på panden ved medium varme og i en pæn sjat olie. Jeg køber dem i bazaren. Der er 20 i en pose, og det er rigeligt. Men man kommer nemt til at spise flere end man har behov for, for de er bare så lækre.
 Gyldne og lækre samosaer. Lige til at hapse.
Vi er vilde med de små lækre pakker allesammen. Og den friske kølige dressing passer bare supergodt til de varme og lidt stærke samosaer. 

I ovnen står der en pulled pork og hygger sig. Det er en nakkefilet der er vendt i urtesalt og barbecuekrydderi og har stået siden midnat ved 100 grader. I aften er den supermør og lækker og skal bare puttes i pitabrød med noget salat. Resterne kan bruges i madpakker og måske er der også til aftensmad i morgen.
 Ellers har jeg fået gjort lidt rent, vasket kyllingeburet i virkon-s, for der er barnevelderkyllinger på vej ud af æggene i rugemaskinen, fået læst avis, strikket lidt på de bløde halstørklæde og hygget mig med en hønseveninde, der kom forbi og hentede rugeæg. Hvor det dejligt med en lang søndag hvor man når både at få lavet en masse og endda også haft tid til at få hygget sig med de langhårede drenge.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.