fredag den 31. maj 2013

Aspargessuppe på friske grønne og hvide asparges.

Det er sæson for friske danske asparges, og det skal nydes. Jeg har selv grønne asparges i haven, men de hvide køber jeg mig til. I nabolandsbyen er der en aspargesavler, der sælger både grønne og hvide asparges til 20 kr. pr bundt. Det er billigt for så gode varer. De er stukket samme dag som man køber dem, så der er næsten ikke noget spild. De grønne asparges er dagens høst fra haven. 
 Jeg bestemte mig til at lave aspargessuppe. Først skrællede jeg de hvide asparges, og skar enderne af. Skræller og ender blev kogt i et kvarters tid i lidt vand og salt og blev så siet fra. I gryden sauterede jeg et halvt fintsnittet løg i en klat smør. Så snittede jeg de hvide og grønne asparges i mindre stykker men gemte hovederne til senere. Aspargesstykkerne kom ned til løget og det frasiede "skrælle-vand" kom ned i gryden. Det hele blev kogt i aspargesvandet til det var mørt. Så fik aspargessuppen en tur med stavblenderen og blev smagt til med lidt herbamare, hvid peber og fløde. Det smagte fantastisk. Til slut  kom aspargeshovederne i gryden og fik et lille opkog. 
 Min aspargessuppe blev smukt lysegrøn, da jeg havde brugt både grønne og hvide asparges til den. Hvis man vil have en helt lys suppe skal man nøjes med at bruge hvide asparges. Jeg serverede en skål rejer til suppen. Så kunne folk komme dem i selv. Den yngste af de langhårede drenge er ikke så vild med fisk og skaldyr, så på den måde slap han for de små lyserøde tingester i sin suppe.
Hver dag kommer gæslingerne og Eddie the edderfugl ud i haven i en indhegning vi flytter lidt rundt på. Det er bare en rulle kyllingetråd og nogle hegnspinde som er nemme at rykke rundt med. De får en skål kyllinge-voksefoder og lidt vand ind i indhegningen. Det første Eddie gør hver dag er at lægge sig midt i vandskålen. Han er ikke så vild med den store badebalje jeg har til ham, men den lille underskål til en havepotte er lige tilpas. Man er vel en vand-and. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv endelig en lille hilsen. Det er altid hyggeligt at høre fra jer.